Sökning: "lärares professionella lärande"

Visar resultat 16 - 20 av 44 uppsatser innehållade orden lärares professionella lärande.

  1. 16. Klassrumsbesök - en kollegial lärandemetod : En studie som undersöker förekomsten av klassrumsbesök och lärares uppfattningar om metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Camilla Rydström; [2019]
    Nyckelord :kollegialt lärande; klassrumsbesök; auskultation; klassrumsobservation; kritisk vä;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur ofta den kollegiala metoden klassrumsbesök används för kompetensutveckling och vilka faktorer som lärare anser påverkar deras möjlighet att använda sig av metoden, samt om de anser att den bidrar till deras professionella utveckling. Studien är en kvantitativ och kvalitativ undersökning. LÄS MER

  2. 17. Professionellt kapital och digital kompetens

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Jacob Freij; [2019]
    Nyckelord :professionellt kapital; digital kompetens; kompetensutveckling; förbättringsarbete;

    Sammanfattning : Denna studie är en del i utvärderingen av ett förbättringsarbete på en f-6 skola inom området digital kompetens. Den teoretiska bakgrunden till studien är teorin om professionellt kapital av Andy Hargreaves och Michael Fullan. LÄS MER

  3. 18. Specialpedagogisk handledning i grundskolan : Lärares upplevelser av grupphandledning och dess effekter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Jennie Appelgren; Ulrika Axelsson; [2019]
    Nyckelord :gruppgandledning; specialpedagogisk handledning; handledningseffekter; barn i behov av särskilt stöd; fenomenologisk analys;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att utforska och få ökad förståelse för hur lärare som grupphandleds av en specialpedagog upplever handledning. Vi ämnade även utforska hur lärare upplevde grupphandledningens effekter i deras yrkesutövning. LÄS MER

  4. 19. Hur organiserar skolledare för lärares professionella lärande?

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen; Umeå universitet/Centrum för skolledarutveckling

    Författare :Ulrika Prössel Eriksson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The relationship between students learning and teachers professional learning are central in school systems. Teachers professionalism has got a big impact on students outcome. According to international research the professional learning is central and crucial for school leaders in their task to develop schools. LÄS MER

  5. 20. Strävan mot professionalisering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Ljungberg; Matilda Elme; [2018]
    Nyckelord :profession; arbetsvillkor; studie- och yrkesvägledare; jurisdiktion; systemteori;

    Sammanfattning : Det har framkommit i flertalet granskningar att det förekommer brister inom studie- och yrkesvägledningsarbetet i de svenska skolorna idag. Det framkommer bland annat att avsaknad av styrning, ledning och kvalitetssäkring är återkommande problem. LÄS MER