Sökning: "lärares professionella lärande"

Visar resultat 21 - 25 av 44 uppsatser innehållade orden lärares professionella lärande.

  1. 21. Blended learning vid lärares professionella lärande

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Malin Nilsson; [2017-09-04]
    Nyckelord :blended learning; lärares professionella lärande; praktikgemenskaper; communities of practice;

    Sammanfattning : Lärare behöver professionellt lärande för att skolresultaten ska förbättras. För att det ska göra skillnad för alla elever så behöver alla lärare delta i den. Samtidigt visas en brist på organiserat professionellt lärande för lärare (Skolverket, 2013). Digitaliseringen skapar nya möjligheter. LÄS MER

  2. 22. Lärobokens funktioner - exempel från lärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karoline Ivan; Melissa Mora; [2016]
    Nyckelord :Legitimering; legitimerande funktion; läroböcker; pedagogisk text; praktisk funktion; styrning; svenskundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med vår undersökning är att visa en aktuell bild av läroböckernas roll och funktion i grundskolan för årskurs 4-6 i det nuvarande decentraliserade styrsystemet. Synliggöra faktorer som ligger till grund för en lärares val av läroböcker samt hur dessa kommer till användning i svenskundervisningen. LÄS MER

  3. 23. Förskollärare i offentlighetens ljus

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Eva Marin; Josefin Karlsson; [2016]
    Nyckelord :Backstage; Digital professionalism; Frontstage; Förskollärare; Gränsdragning; Omdöme; Profession; Sociala medier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka förskollärares gränsdragning mellan det professionella och det privata i mötet med vårdnadshavarna och hur denna gräns kan komma att påverkas vid användandet av sociala medier. Detta görs utifrån följande tre frågeställningar; Var drar förskollärare gränsen mellan sin roll som professionsutövare och sin roll som privatperson? Hur drar förskollärare gränsen mellan det professionella och det privata i mötet med vårdnadshavare? och Hur förhåller sig förskollärare till den nya formen av offentlighet som sociala medier utgör? I genomförandet av studien används kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer med fem legitimerade förskollärare. LÄS MER

  4. 24. Lärares kompetensutveckling, ett långsiktigt systematiskt arbete?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jovo Boskovic; [2016]
    Nyckelord :lärare; kompetensutveckling; fortbildning; kompetens; kompetensutvecklingsbehov; kompetensutvecklingssatsning; elevernas lärande; lärarprofession; pedagogisk vision; utvecklingsområde; skolutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att kartlägga olika former av kompetensutveckling för gymnasielärare på en lokal nivå. Huvudforskningsfråga som belyses är: Hur bedrivs och upplevs systematiskt arbete rörande kompetensutveckling för lärare i ett par undersökta skolor?Forskningsgenomgången visar att det råder en stor enighet om att tillgång till kompetenta lärare är en grundläggande förutsättning för en önskad skolutveckling och utveckling av undervisning. LÄS MER

  5. 25. Att befinna sig i ytan för att se lärandet på djupet : brainswim - en studie i metodens inverkan på nyanländas vattenvana

    Magister-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

    Författare :Helena Kihlberg Bystedt; [2016]
    Nyckelord :vatten o vana; didaktik; lärande; kunskap; pedagogiskt yrkeskunnande; nyanlända barn kultur; Brainswim;

    Sammanfattning : Många av de nyanlända eleverna har visat sig ha bristande vattenvana och en del är rädda att gå i bassängen i samband med simundervisning. Den ordinarie simundervisningen räcker inte till utan speciella insatser krävs för att göra dessa elever vattenvana. LÄS MER