Sökning: "lärares professionella lärande"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden lärares professionella lärande.

  1. 11. När lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetens

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Anna Mårten Axelsson; [2021-11-30]
    Nyckelord :Professionell digital kompetens; kompetensutveckling; lärares lärande; DigCompEdu;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur lärare ser på sitt utvecklande av professionell digital kompetens utifrån ett digitalt kartläggningsverktyg och en för ändamålet designad plattform och utifrån frågeställningarna; hur kan man, med hjälp av ett digitalt kartläggningsverktyg, facilitera och designa lärande för lärare för att utveckla professionell digital kompetens (PDK) och hur kan man, med hjälp av nivåindelningar i ett digitalt kartläggningsverktyg och tillsammans med lärare, facilitera och utveckla lärande för lärare? För att besvara syftet har en kombination av metoder som design based research och participatory design använts. Den teoretiska referensramen innefattar flera ramverk för att mäta och förstå digital kompetens på både individ och organisationsnivå, bland annat The e-capacity model och EU:s ramverk DigCompEdu likväl som ett försök att beskriva vad professionell digital kompetens innebär. LÄS MER

  2. 12. Entreprenöriellt lärande på fritidshemmet : Ett utvecklingsinriktat arbete om hur begreppet entreprenörskap kan synas på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Joanna Burns; Emma Arvidsson; [2021]
    Nyckelord :Entrepreneur; entrepreneurial learning; extended school leisure time center; school; pupil; activities; play; motivation; curiosity; initiative; cooperation; communication; responsibility; Entreprenör; entreprenöriellt lärande; fritidshem; skola; elev; aktiviteter; fri lek; motivation; nyfikenhet; kreativitet; självtillit; initiativtagande; samarbete; kommunikation; ansvarstagande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att bidra till en ökad förståelse för hur de entreprenöriella förmågorna kreativitet, nyfikenhet, initiativtagande, relationsskapande, samarbete och kommunikation kan framträda under planerade aktiviteter på fritidshemmet. På två olika fritidshemsavdelningar iscensätts tre olika aktiviteter som vidareutvecklas utifrån elever och lärares olika intressen. LÄS MER

  3. 13. Relationell pedagogik och relationskompetens : ur ett fritidslärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Bäckström Hagelin; Helena Rundqvist; [2021]
    Nyckelord :fritidshem; fritidslärare och relationskompetens.;

    Sammanfattning : Intresset i denna uppsats riktas mot kunskapsområdet relationell pedagogik och relationskompetens med syftet att beskriva tolv fritidslärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom fritidsläraryrket. Tidigare forskning inom kunskapsområdet finns utifrån ett lärarperspektiv, men inte specifikt utifrån ett fritidslärarperspektiv. LÄS MER

  4. 14. HANTVERK OCH FÖRSÄLJNING – EN STUDIE OM ATT UTVECKLA ARBETSPLATSFÖRLAGT LÄRANDE I FLORISTUTBILDNING

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Helena Nilsson Hellgren; [2020-03-09]
    Nyckelord :arbetsplatsförlagt lärande; yrkesutbildning; trepartssamtal; aktionsforskning; samtalsstöd; yrkeskunnandet försäljning och service;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att skapa förståelse för vad som möjliggör och begränsar floristelevers utvecklande av yrkeskunnandet försäljning och service i samband med arbetsplatsförlagt lärande. Detta för att bättre kunna arrangera undervisningen så att elevers lärande av yrkeskunskaper synliggörs och blir möjliga att bedöma. LÄS MER

  5. 15. Kulturskolelärares professionella lärande och utveckling : Ett individuellt, kollegialt och kollektivt projekt

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Anna-Karin Hagström; [2020]
    Nyckelord :Kulturskola; aktionsforskning; communities of practice;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie har varit att beskriva och analysera hur kulturskolelärareuppfattar och formar sitt professionella lärande och utveckling i förhållande till elevernas undervisning. I studien har fokus legat på att studera en pågående aktionsforskningsprocess i form av lärares återkommande kollegiala samtal kring tankar, handlingar och erfarenheter av undervisningen i Kulturskolan. LÄS MER