Sökning: "lärarstyrd"

Visar resultat 1 - 5 av 25 uppsatser innehållade ordet lärarstyrd.

  1. 1. Valfrihet I Musikundervisningen : En studie i hur lärare och elever reflekterar kring hur elevens valfrihet motiverar i musikämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Manfred Hanberg; [2023]
    Nyckelord :Benefit; freedom of choice; joy; motivation; motivators; music education of teacher’s choice; Motivation; musikundervisning; nytta; nöje; valfrihet; lärarstyrd musikundervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap kring hur lärare och elever reflekterar kring elevernas valfrihet i musikundervisningen.  Tidigare studier visar att elevers delaktighet i den generella undervisningen främjar deras motivation. LÄS MER

  2. 2. Rutinsituationer i förskolan : En observationsstudie om förskollärares arbetssätt i förskolans hall

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tea Ederborg; Emma Jansson; [2023]
    Nyckelord :Routine; Preschool; Dressing; Learning; Working methods; Communication; Rutin; Förskola; Påklädning; Lärande; Arbetssätt; Kommunikation;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare arbetar i rutinsituationer samt vilka möjligheter till lärande som skapas. För att undersöka detta genomfördes fem observationer av tre förskollärare, vid påklädning i förskolans hall. LÄS MER

  3. 3. Lärares anpassningar för att främja motivation hos högstadieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Robert Vestlund; Elias Hallbäck; [2023]
    Nyckelord :Ledarstil; arbetsmetod; motivation; auktoritär; demokratisk; låt-gå; situationsanpassat; relationer; skola; högstadie; idrott och hälsa; meningsskapande;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur lärare anpassar sina ledarstilar och arbetsmetoder för att främja motivation hos elever på högstadiet. Vi undersöker hur lärare anpassar sig till olika situationer där miljö, deras egen ledarstil och olika händelser i undervisningen påverkar lärarens anpassning. LÄS MER

  4. 4. En tematisk analys om muntliga resonemang inom ämnesområdet taluppfattning : En kvalitativ studie om Skolverkets underlag för förskoleklass till klass 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Linda Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Resonemangsförmågan; taluppfattning; kartläggningsmaterial; bedömningsunderlag; tematisk analys; uppgiftsformulering; uppgiftsinnehåll; stöttning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra vilka kategorier av taluppfattning som förekommer i resonemangsuppgifter från Skolverkets bedömningsunderlag i förskoleklass till årskurs 3 samt se till vilka förutsättningar resonemang ges. Genom teoretiskt analytiska ramverk sammanställs en komplex data av relevanta delar för studiens syfte och frågeställningar. LÄS MER

  5. 5. Lika villkor för musicerande : - En studie om genuskonstruktioner och könskoder i musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Pontus Östberg; [2023]
    Nyckelord :genus; genuskoder; genusmönster; instrument; musikundervisning; undervisning;

    Sammanfattning : Föreliggande studie berör musikundervisning utifrån ett genusperspektiv. Syftet är att ta del avlärares tankar kring flickors och pojkars musicerande samt hur lärare ser på instrument- ochgenreval i musikundervisningen. Studien har socialkonstruktivism och genusteori som teoretiskautgångspunkter. LÄS MER