Sökning: "läroböcker matematik analys"

Visar resultat 6 - 10 av 70 uppsatser innehållade orden läroböcker matematik analys.

  1. 6. Representationer av bråk - en analys av två läroböcker för årskurs 5

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Karlsson; [2023]
    Nyckelord :läromedelsanalys; representationsformer; bråktal; Duvals; representationsteori; lärobok; matematik;

    Sammanfattning : Bråk är ett område inom matematiken som många anser är svårt. I screeningar har elever låga resultat inom området och många lärare tycker bråk är svårt att lära ut. Med detta som bakgrund väcktes mitt intresse för bråk. Jag ville titta på vad eleverna möter när de arbetar med bråk i sina läroböcker. LÄS MER

  2. 7. Vilka elever har strörst nytta av matematisk problemlösning?

    Magister-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Andreas Andersson; [2023]
    Nyckelord :problem solving; mathematics; high-achieving students; low-achieving students.; problemlösning; matematik; högpresterande; lågpresterande.;

    Sammanfattning : Detta examensarbete har undersökt hur låg- respektive högpresterande elever påverkas av problemlösningsuppgifter i matematikundervisningen. Är det främst de relativt högpresterande eleverna som har störst nytta av matematisk problemlösning för att få en djupare förståelse i matematik? Kan problemlösning användas för att få upp intresset för lågpresterande elever? Spelar det någon roll hur problemuppgifter är formulerade? Arbetet har genomförts genom en begränsad systematisk litteraturöversikt genom en databassökning via sökmotorerna DiVA, ERIC och Springer följt av en narrativ analys av tolv utvalda artiklar. LÄS MER

  3. 8. Konkreta material och läroböcker i matematikundervisningen : En studie om lärares perspektiv på undervisningen i årskurs tre

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hanan Edwan; [2023]
    Nyckelord :Konkreta material; läroböcker; matematikundervisningen; kunskapsmålen; årskurs tre; lärarens uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka lärarens uppfattningar om och användningen av konkreta material och läroböcker i matematikundervisningen i årskurs tre, samt lärarens uppfattningar om för- och nackdelarna med användningen av konkreta material och läroböcker. Studien utgörs av kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fyra lågstadielärare. LÄS MER

  4. 9. Representationsformer i multiplikationskapitlet : en analys av läroböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Selma Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Representationsformer; multiplikation; läromedelsanalys; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Den här studien är en läromedelsanalys och syftet var att se vilka representationsformer som framkommer i multiplikationskapitlet i läroböckerna Favorit matematik 3a samt Mera Favorit matematik 3a. Forskning har visat att representationsformer spelar en stor roll i elevernas lärande samt fördjupar deras matematiska förståelse (Bolden m.fl. LÄS MER

  5. 10. Digitala läroböcker i matematikundervisning på gymnasialnivå

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Rawan Habib; [2022]
    Nyckelord :Digitala läroböcker; matematikundervisning; TPACK; lärandemiljö; arbetsmiljö; Tematisk analys;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att få en bättre förståelse för hur matematiklärare anser att införandet av digitala läroböcker har påverkat deras arbetsmiljö. I detta arbete kommer det även att undersökas hur införandet av digitala läroböcker i skolämnet matematik har påverkat elevernas lärande. LÄS MER