Sökning: "läroboksstyrd"
Visar resultat 6 - 10 av 25 uppsatser innehållade ordet läroboksstyrd.
6. Erfarenheter och upplevelser av matematikundervisning - elever i matematiksvårigheter
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Skolans styrdokument poängterar att hänsyn ska tas till barns och elevers olika behov, och att skolan har ett särskilt ansvar för de elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen för utbildningen. Den första funna publikationen som tar upp svårigheter i att behärska matematik, anger svårigheterna som brist eller ofullkomlighet hos personen, och skrevs av Oppenheim år 1885. LÄS MER
7. En jämställd historieundervisning : Hur lärare framställer kvinnan i historieundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där lärares framställning av kvinnan i historieundervisning undersöks. Utifrån sättet på vilket kvinnan framställs diskuteras huruvida jämställd historieundervisningen kan sägas vara. Studien har utförts genom semistrukturerade lärarintervjuer med fyra stycken lärare. LÄS MER
8. Tankar kring gynnande lärmiljö i matematiken : en kvalitativ studie med elever i matematiksvårigheter, matematiklärare och speciallärare i matematik
Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Bakgrunden till studien är att forskning om vad elever i matematiksvårigheter upplever vara framgångsfaktorer kring sitt lärande i matematik saknas. Genom att undersöka hur elever i matematiksvårigheter upplever att de lär sig bäst kan speciallärare i matematik lättare anpassa lärmiljön efter elevernas behov. LÄS MER
9. Varierad matematikundervisning : problemlösning
M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : En läroboksstyrd matematikundervisning innebär mindre möjligheter att utveckla elevers problemlösningsförmåga. Syftet med denna studie är att öka kunskapen om lärares varierande undervisning om problemlösning i och utöver lärobok i årskurs 2. Fyra frågeställningar användes för att uppnå syftet. LÄS MER
10. Resonemangs- och kommunikationsförmågan i matematikläromedel : en kvalitativ innehållsanalys av läromedel i årskurs 6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: Flertalet forskare har visat att läroboken är dominerande i matematikundervisningen. Forskarna har även funnit att en del läromedel inte alltid är kopplade till läroplanen (Skolverket, 2003; Skolinspektionen, 2009; Brändström, 2003; Johnsson Harrie, 2016). LÄS MER