Sökning: "läroboksstyrd"
Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet läroboksstyrd.
11. Kommunikationens roll i arbetet med huvudräkningsstrategier : en granskning av ett läromedel i årskurs 1 – 3
Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språkSammanfattning : Bakgrund: TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) är en studie som mäter elevers kunskaper i matematik och NO. Enligt TIMSS rapport (Skolverket, 2012) är matematikundervisningen i svenska skolor till störst del läroboksstyrd och matematikläroboken styr undervisningen i större utsträckning än i andra EU/OECD länder. LÄS MER
12. Lärares kunskap om den laborativa matematikundervisningens fördelar och nackdelar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Forskning visar att en laborativ undervisning med konkret material ökar elevers kunskapsutveckling, utifrån deras individuella nivå. Trots att forskningen har delgett denna kunskap är matematikundervisningen i de svenska lågstadieklasserna främst läroboksstyrd (Skolinspektionen, 2009). LÄS MER
13. Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod/ Including concept-based teaching in civics with learning study as a method
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Gordana Krstic och Peter Liljekvist (2017). Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod. Including concept-based teaching in civics with learning study as a method. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER
14. Rimlig matematik : En läroboksanalys om rimlighet och uppskattning i matematikläroböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Förmågan att kunna göra rimlighetsbedömningar och uppskattningar är viktig både i vardagslivet och i matematiken. Dock visar både tidigare forskning och min egen erfarenhet från VFU-perioder att eleverna oftast inte reflekterar över resultatets rimlighet och att de inte tar hänsyn till kunskaper om verkliga livet vid beräkning av matematiska textuppgifter och problem. LÄS MER
15. ”För han tror på mig” En intervjustudie med 15 elever i behov av särskilda stödinsatser och deras lärare som genomfört Matematiklyftet
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogikSammanfattning : .... LÄS MER