Sökning: "läroboksstyrd"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade ordet läroboksstyrd.

  1. 11. Kommunikationens roll i arbetet med huvudräkningsstrategier : en granskning av ett läromedel i årskurs 1 – 3

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Enisa Bara; Nadine Masalcha; [2018]
    Nyckelord :Matematik; naturvetenskap; läroböcker; grundskolan; Sverige;

    Sammanfattning : Bakgrund: TIMSS (Trends in International Mathematics and Science Study) är en studie som mäter elevers kunskaper i matematik och NO. Enligt TIMSS rapport (Skolverket, 2012) är matematikundervisningen i svenska skolor till störst del läroboksstyrd och matematikläroboken styr undervisningen i större utsträckning än i andra EU/OECD länder. LÄS MER

  2. 12. Lärares kunskap om den laborativa matematikundervisningens fördelar och nackdelar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sandra Jönsson; Ulrika Jakobsson; [2018]
    Nyckelord :faktorer; fördelar; konkret material; laborativ matematik; lågstadielärare; nackdelar; pragmatism;

    Sammanfattning : Forskning visar att en laborativ undervisning med konkret material ökar elevers kunskapsutveckling, utifrån deras individuella nivå. Trots att forskningen har delgett denna kunskap är matematikundervisningen i de svenska lågstadieklasserna främst läroboksstyrd (Skolinspektionen, 2009). LÄS MER

  3. 13. Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod/ Including concept-based teaching in civics with learning study as a method

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Peter Liljekvist; Gordana Krstic; [2017]
    Nyckelord :Begreppsbaserad undervisning; Inkludering; Learning study; Lärandeobjekt; Samhällsekonomi; Variationsmönster; Variationsteori;

    Sammanfattning : Gordana Krstic och Peter Liljekvist (2017). Inkluderande begreppsbaserad undervisning i samhällskunskap med learning study som metod. Including concept-based teaching in civics with learning study as a method. Specialpedagogprogrammet, Lärande och Samhälle, Skolutveckling och Ledarskap, Malmö Högskola. LÄS MER

  4. 14. Rimlig matematik : En läroboksanalys om rimlighet och uppskattning i matematikläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Lennermo Selin; [2016]
    Nyckelord :Läroböcker; Textanalys; Rimlighetsbedömning; Uppskattning;

    Sammanfattning : Förmågan att kunna göra rimlighetsbedömningar och uppskattningar är viktig både i vardagslivet och i matematiken. Dock visar både tidigare forskning och min egen erfarenhet från VFU-perioder att eleverna oftast inte reflekterar över resultatets rimlighet och att de inte tar hänsyn till kunskaper om verkliga livet vid beräkning av matematiska textuppgifter och problem. LÄS MER

  5. 15. ”För han tror på mig” En intervjustudie med 15 elever i behov av särskilda stödinsatser och deras lärare som genomfört Matematiklyftet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronica Eriksson; Ann-Sofie Nylin; [2015-11-10]
    Nyckelord :matematik; kasam; tilltro; Matematiklyftet; didaktiskt kontrakt; läroboksstyrd undervisning; relation lärare-elev; kollegialt lärande;

    Sammanfattning : .... LÄS MER