Sökning: "läroboksstyrd"
Visar resultat 21 - 25 av 25 uppsatser innehållade ordet läroboksstyrd.
21. Att utöva matematikdidaktik
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : "Att utöva matematikdidaktik"På senare tid har det genomförts diverse nationella och internationella studier kring matematikdidaktik. Slutsatsen är entydig; medvetenhet om matematikdidaktik i skolan gagnar elevers matematikkunnande. LÄS MER
22. Får nya lärare gehör för sina didaktikkunskaper?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Under den verksamhetsförlagda tiden i vår utbildning till lärare, har vi mött en matematikdidaktik som mer liknar den vi själv fått uppleva, under vår skolgång, än den vi lärt oss under utbildningen. Eftersom läraren idag har frihet att själv välja undervisningsmetod, ställde vi oss frågan; Varför ser det likadant ut nu som då vi gick i skolan? Vi ville därför undersöka om kunskaperna studenter får under sin utbildning används eller ej. LÄS MER
23. Strävansmålens roll i lärares planering av matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : I vår studie har vi genom kvalitativa intervjuer med fyra lärare i grundskolans senare år och en mellanstadielärare undersökt strävansmålens roll i planering och undervisning i matematik. Vi har även undersökt vilka arbetssätt och arbetsformer lärarna uppger att de utgår ifrån och kopplat detta till strävansmålens roll i undervisningen. LÄS MER
24. Laborativ matematik : Ett sätt att variera undervisningen
Kandidat-uppsats, Matematiska och systemtekniska institutionenSammanfattning : Skolverkets undersökningar visar att elevernas intresse för matematik i grundskolans senare år är lågt. Undervisningen är alltför läroboksstyrd. Eleverna vill ha en mera varierad undervisning där sådant som diskussioner om matematikens användning, gruppuppgifter och verklighetsanknytning ingår. LÄS MER
25. Lärobokens vara eller inte vara i matematikundervisningen en kvalitativ intervjustudie om lärobokens för- och nackdelar.
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : SyfteSyftet med vår uppsats är att undersöka verksamma pedagogers argument när det gäller att använda alternativtinte använda en lärobok i matematikundervisningen, samt de för- och nackdelar för såväl elever som lärare somde ser med respektive arbetssätt. Undersökningen avser skolår 1-6. LÄS MER