Sökning: "läromedelsböcker"
Visar resultat 11 - 15 av 17 uppsatser innehållade ordet läromedelsböcker.
11. Metoder för inlärning av ordbetydelser i läroböcker : - en analys av textböcker för SFI kurs B och C
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna studie hade till syfte att undersöka vilka metoder för ordinlärning med fokus på betydelse som förekom i textböcker för SFI kurs B och C. Frågeställninggen förankrades teoretiskt i tidigare språkvetenskaplig och psykologisk forskning om ordinlärningsmetoder. LÄS MER
12. “För att må bra måste du äta en balanserad kost och röra på dig. Så enkelt är det.” : en diskursanalys av läromedelsböcker
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Syfte och frågeställningar Uppsatsens syfte var att undersöka hur läromedelsböcker framställer hälsa. De frågor som ställs i denna uppsats är: Hur gestalts hälsa i läromedelsböckerna? Vilka perspektiv på hälsa lyfts fram? Metod Tre (3) stycken läromedelsböcker, skrivna utefter LGR/LGY 11, analyserades utifrån kritisk diskursanalys. LÄS MER
13. Nyreligiösa rörelser, ett andligt smörgåsbord? : En kvalitativ textanalys av sex läroböcker i religionskunskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Abstract Läroböcker är en central del i skolans utbildning och är den dominerande kunskapskällan i undervisningen. Det framkommer även att lärarna lämnar ett stort förtroende till läroboksproducenterna. Problematiken är att det numera inte finns en statlig nämnd som granskar och tillhandahåller listor över godkända läroböcker. LÄS MER
14. Religion och vetenskap i läromedelsböcker : En studie av vilka bilder av religion och vetenskap som förmedlas i läromedelsböcker i religionskunskap för gymnasieskolan
Kandidat-uppsats, Teologiska institutionenSammanfattning : .... LÄS MER
15. Värden i förskoleklassvärlden : Fyra pedagogers berättelser om förskoleklassverksamheten - en aktionsforskningsstudie
Magister-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)Sammanfattning : Syftet med aktionsforskningsstudien är att lyfta fram förskoleklasslärares egna åsikter om förskoleklassverksamheten. Det är ett relativt outforskat område, förskoleklassreformen genomfördes 1996. LÄS MER