Sökning: "läromedelsböcker"

Visar resultat 6 - 10 av 17 uppsatser innehållade ordet läromedelsböcker.

  1. 6. En del av en helhet. : En läromedelsanalys om del av helhet inom tal i bråkform.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Erica Månsson; [2020]
    Nyckelord :Basläromedel; bråk; del av helhet; läromedel; läromedelsbok; läromedelsanalys; tal i bråkform.;

    Sammanfattning : Elever både i yngre och äldre åldrar visar otillräckliga kunskaper vid inlärningen av tal i bråkform, vilket är ett återkommande mönster genom alla skolår. Läromedelsbok är dominerande i matematikundervisningen i svenska skolor. LÄS MER

  2. 7. Vilka metoder är lämpliga för att öka elevers muntliga kommunikation i engelskundervisning? - en litteraturöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Arbesa Zekolli Januzi; Ruth Nilsson; [2019]
    Nyckelord :Engelskundervisning; muntlig kommunikation och metoder;

    Sammanfattning : Denna litteraturöversikt presenterar problem inom engelskundervisningen, där engelskundervisningen ofta följer samma rutin och utgår från läromedelsböcker. Ett annat problem är att elever inte pratar engelska under engelskundervisningen. LÄS MER

  3. 8. Area och omkrets : En läromedelsanalys av hur undervisningsmaterial framställer area och omkrets.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Victor Karlsson; Joakim Ödlund; [2019]
    Nyckelord :Area; läromedelsanalys; omkrets; variationsteori.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att bidra med kunskap om hur läromedel och lärarhandledningar framställer area och omkrets. Den här kvalitativa forskningsrapport fokuserade på analys av läromedel och tillhörande lärarhandledning, där fem olika läromedelsböcker från två läromedelsserie analyserades. LÄS MER

  4. 9. Vem synliggörs i tekniken? : En läromedelsanalys av bilder i teknikläromedel för årskurs 4–6 ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Felicia Eriksson; Elinor Månsson; [2019]
    Nyckelord :Bildanalys; genus; grundskola; socialkonstruktivism; teknikläromedel;

    Sammanfattning : Flickorna i skolan har visat sig ha ett mindre intresse och engagemang till skolämnet teknik än pojkarna. Ute i samhället är det fler män än kvinnor som har yrken som har med teknik att göra och ser man på de gymnasieprogram vi har i Sverige som har en inriktning till teknik lyser flickorna med sin frånvaro. LÄS MER

  5. 10. Läromedelsbokens tillämpning i NO-undervisningen för årskurs 1–3 : – en läromedelsanalys samt webbenkät kopplad till läroplanens centrala innehåll för de naturorienterande ämnena i grundskolans tidigare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Sophie Johansson; [2019]
    Nyckelord :centralt innehåll; grundskolan; läromedel; läroplan; naturorienterande ämnen; NO;

    Sammanfattning : I denna undersökning så har en läromedelsanalys samt en enkätundersökning genomförts i syfte om att studera hur väl anknutna läromedelsböcker för de naturorienterande ämnena (NO) är till den svenska läroplanen Lgr11. Två läromedelsböcker har analyserats för att undersöka hur läroplanens centrala innehåll avseende naturorienterande ämnen behandlas och om det finns någonting som har uteslutits. LÄS MER