Sökning: "learning to write"

Visar resultat 1 - 5 av 253 uppsatser innehållade orden learning to write.

  1. 1. Lärares perspektiv på skrivinlärning i årskurs F–3 : Perspektiv på hur elevers skrivinlärning främjas

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Göz; Celine Ercan; [2024]
    Nyckelord :Skrivinlärning; sociokulturellt perspektiv; kognitivt perspektiv; skriva för hand; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka hur ett urval av sex F–3 lärare arbetar med elevers skrivinlärning. I den här studien intervjuas sex F–3 lärare om hur de arbetar med elevers skrivinlärning. LÄS MER

  2. 2. Self-Supervised Learning for Tabular Data: Analysing VIME and introducing Mix Encoder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Fysiska institutionen

    Författare :Max Svensson; [2024]
    Nyckelord :Machine Learning; Self-supervised learning; AI; Physics; Medicine; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : We introduce Mix Encoder, a novel self-supervised learning framework for deep tabular data models based on Mixup [1]. Mix Encoder uses linear interpolations of samples with associated pretext tasks to form useful pre-trained representations. LÄS MER

  3. 3. Är det fria ordet fritt i läromedlen? : En studie av synen på argumenterande texter.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Sara Adelhult; [2023]
    Nyckelord :argumenterande texter; demokrati; medielandskap; mottagaranpassning; skrivdiskurser;

    Sammanfattning : Based on the democratic goals and mission in the Swedish curriculum and the rapidly changing media landscape, this study examines how textbooks, for pupils aged 13-15, present the writing of argumentative texts. Using content analysis and Ivanić's six discourses of writing and learning to write as a framework, fundamental aspects are reviewed: the writer, the reader, the media, the function attributed to the argumentative texts, and the writing discourse. LÄS MER

  4. 4. VAD FÖRÄNDRAR CHATGPT? : En kvalitativ studie om hur disruptiv teknologi kan komma att påverka praktiker, rutiner och dimensioner inom högre utbildning

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för informatik

    Författare :Lukas Svens; Erik Bergfeldt; William Osterman; [2023]
    Nyckelord :ChatGPT; AI; Distruptiv Teknologi; Högre Utbildning; Artificiell Intelligens;

    Sammanfattning : The AI-based chatbot ChatGPT has taken the world by storm, especially the education sector, as it has the ability to generate full reports, write scripts, assess reports and much more. The disruptive technology ChatGPT is changing the way students learn and the way lecturers teach by offering an exciting new approach to teaching and learning. LÄS MER

  5. 5. Skrivdiskurser i svensklärares feedback på elevtexter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Mika Sundelin; [2023]
    Nyckelord :svenskämnet; skrivundervisning; Roz Ivanič;

    Sammanfattning : The aim of this study is to examine how beliefs about writing are expressed in Swedish teachers’ feedback on student writing. Drawing upon Roz Ivanič’s framework of discourses of writing and learning to write, this study highlights discourses of writing appearing in Swedish teachers’ written feedback on student texts in upper secondary school. LÄS MER