Sökning: "ledarsidor analys"

Visar resultat 6 - 8 av 8 uppsatser innehållade orden ledarsidor analys.

  1. 6. Bilder från komposten En studie av lärarkonstruktioner i dags- och fackpress

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Paulina Oredsson; [2010]
    Nyckelord :dagspress; diskurs; lärare; lärarstudent; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om bilder av lärare och lärarstudenter. Syftet är att formulera och undersöka de diskursiva konstruktioner som dagspress och fackpress förmedlar av dagens och morgondagens lärare. LÄS MER

  2. 7. IOGT-NTO möter EU : En analys av IOGT-NTO:s debatt kring förhandlingarna och inträdet i EU i tidningen Accent

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Elin Weststrand; [2009]
    Nyckelord :IOGT-NTO; EU; alcohol policy; Accent;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to find out how IOGT-NTO conducted the debate about the Swedish negotiations with EU concerning the accession. The essay investigates how the debate was conducted between the years 1993, 1994 and 1995. A further distinction lies in five requirements IOGT-NTO delivered before the negotiations. LÄS MER

  3. 8. Chefredaktörens invit : en analys av genren veckotidningsledare

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Sara Santesson; [2008]
    Nyckelord :Scandinavian languages and literature; Svenska; Swedish; M-magasin; Slitz; Amelia; Veckorevyn; veckopress; populärpress; ledarsida; textanalys; genre; veckotidning; ledare; diskursanalys; retorik; Nordiska språk språk och litteratur ; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Uppsatsen är en diskursanalys och retorisk analys av genren veckotidningsledare. Den undersöker hur veckotidningsledarna svarar mot de kontextuella kraven att marknadsföra tidningen, att underhålla läsaren och att liera sig med läsaren. Det undersökta materialet utgörs av ledarsidor från tidningarna Veckorevyn, Amelia, M-magasin och Slitz. LÄS MER