Sökning: "mångfald"
Visar resultat 11 - 15 av 3133 uppsatser innehållade ordet mångfald.
11. Dubbla kulturer och identitetens mångfald : Identitetsskapande hos andra generationens invandrare
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Individer som befinner sig mellan olika kulturer upplever ofta utmaningar associerade med dubbelidentitet. Syftet med denna studie var att undersöka hur andra generationens invandrare upplever sin identitet när de har föräldrar med annan etnisk bakgrund än svensk. LÄS MER
12. Språkutveckling i förskola : En studie om förskollärares arbete med flerspråkiga barns språkutveckling
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Dagens förskola präglas av flerspråkighet och kulturell mångfald. Många barn talar annat språk än svenska i hemmet. Förskolan och förskollärares arbete utgör en viktig del av barns lärande och utveckling. Förskollärare har en central roll när det kommer till att främja flerspråkiga barns språkutveckling. LÄS MER
13. Hur kan bostadsgårdar utformas mer hållbart? : inriktning på ekologisk hållbarhet och hälsa
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)Sammanfattning : I takt med en växande befolkning och urbanisering ökar efterfrågan på bostäder avsevärt. Detta resulterar i att grönområdena minskas och viktiga naturvärden går förlorade för att tillgodose den växande efterfrågan. Bostadsgårdens yta har stor potential och möjligheter vid skapandet av hållbara städer. LÄS MER
14. Kulturell kompetens inom sjuksköterskeyrket: Mellan verklighet och förväntningar. : En kvalitativ litteraturöversikt.
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: I vår globaliserade värld ökar antalet invånare födda utomlands i Sverige, vilket utmanar sjuksköterskor vid vården av patienter med annan kulturell bakgrund. Forskning visar att språkbarriärer kan leda till frustration hos både sjuksköterskor och patienter. LÄS MER
15. En normkritisk studie om förskollärares kriterier i valet av barnlitteratur
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att synliggöra åtta förskollärares perspektiv i hur de väljer ut barnlitteraturen i förskolan samt hur de beskriver sitt tillvägagångssätt för att den ska representera mångfald. Studien synliggör även hur förskollärare beskriver sitt användande av barnlitteraturen i samtal med barnen för att motverka reproducering av stereotyper utifrån ett normkritiskt perspektiv. LÄS MER