Sökning: "makt och det relationella perspektivet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden makt och det relationella perspektivet.

  1. 1. “Man kan inte älska alla, men du skarespektera alla” : En kvalitativ studie om fem förskolläraresrelationskompetens

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Caroline Elisabet Bartenius; Esmeralda Jasarevic; [2023]
    Nyckelord :Förhållningssätt; förskollärare; makt; pedagogik; relationer; relationskompetens;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur förskollärares relationskompetens ser ut och tas i uttryck i den pedagogiska verksamheten. Studien är en kvalitativ studie, där fem olika förskollärare genom en kvalitativ skuggningsmetod har skuggats under en hel arbetsdag. LÄS MER

  2. 2. Relationer mellan pedagoger och barn i förskolan : En textanalys av avhandlingar

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Cecilia Fors; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare – Barn; Relationer; Textanalys;

    Sammanfattning : Denna studies bidrag till kunskapsfältet handlar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan och hur olika teorier bidrar med förståelseramar för dessa relationer i vetenskapliga studier och forskning. Studiens syfte är att kartlägga vilka teorier som förekommer i avhandlingar om relationer mellan pedagoger och barn i förskolan, synliggöra vilka olika relationer som avhandlingarna bidrar med förståelse för och vilka handlingskompetenser för förskollärare som framkommer i teorierna. LÄS MER

  3. 3. “För bråk blir det ju alltid”. En kvalitativ intervjustudie om lärares synsätt på och arbetet med konflikthantering i fritidshemmet.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Molly Gustavsson; Cecilia Borbély; [2022-03-17]
    Nyckelord :Konflikter; konflikthantering; fritidshem; sociala relationer; makt;

    Sammanfattning : I detta examensarbete undersöks hur lärare som arbetar i fritidshem ser på konflikthantering och deras erfarenheter och kunskaper om konflikthantering. Examensarbetets frågeställningar är: Vilka kunskaper har lärare om konflikthantering och hur har dessa erhållits?, Hur talar lärare om deras arbete med konflikthantering? och Vilka utmaningar och möjligheter ser lärare med konflikthantering?. LÄS MER

  4. 4. ”Ja, man kan skylla på dem för det händer så mycket runt dem ändå” : En studie om hur förskollärare bemöter barn som utför kränkande handlingar i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Zena Assali; Marija Vujkovic; [2021]
    Nyckelord :Developmental psychology; pre-school; socio-economic background; sociocultural perspective; aggressive behaviour; phenomenology; Utvecklingspsykologi; förskoleklass; socioekonomisk bakgrund; sociokulturellt perspektiv; aggressivitet; fenomenologi;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate how preschool teachers face children who they perceive as children with behavioral problems and how they act in the daily work to prevent and counter violations. The study aims to observe how preschool teachers deal with children who they experience as having behavioral problems in the form of aggression. LÄS MER

  5. 5. Vem bestämmer i förskolan? : En kvalitativ studie utifrån förskollärarens perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Mina Akyildiz; Sofie Skoglund Gredfors; [2021]
    Nyckelord :Delaktighet; Förskola; Inflytande; Förhållningsätt; Relationella perspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur barn har- och ges möjlighet till delaktighet och inflytande genom förskollärarens förhållningssätt. Studien utgår från en kvalitativ metod där semistrukturerade intervjuer har genomförts med nio legitimerade förskollärare. LÄS MER