Sökning: "master förskollärare"
Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden master förskollärare.
1. Konstruktioner av förskolläraren : Förskollärarsubjektet i kvalitetsgranskningar år 2000-2018
Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syftet med denna uppsats var att analysera och jämföra konstruktioner av förskollärarsubjektet i statliga kvalitetsgranskningar av den svenska förskolan under åren 2000–2018, samt att analysera diskursiva förskjutningar kring ’förskolläraren’ under samma tidsperiod. Studien tar sin teoretiska och metodologiska utgångspunkt i Carol Bacchis poststrukturalistiska policyanalys, även kallad WPR-analys. LÄS MER
2. Vad kännetecknar matematikundervisning i förskola? Textanalys av förskollärares och chefers skriftliga tankar år 2016
Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Syftet med studien är att vidareutveckla kunskap om vad förskollärare och chefer beskriver kännetecknar undervisning i förskola. Ett specifikt syfte är att bidra med kunskap om vad förskollärare och förskolechefer i skrift beskriver kännetecknar undervisning i matematik i förskola relaterat till vetenskaplig grund. LÄS MER
3. Förskolebiblioteken i Lund : En kvalitativ studie av ett läsfrämjande projekt
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : Författare/Author Isabella Mörkberg Svensk titel ”Förskolebiblioteken i Lund” – En kvalitativ studie av ett läsfrämjande projekt English Title ”Förskolebiblioteken i Lund” – A qualitative study of a reading promotion project Handledare/Supervisor Anne-Christine Norlén Abstract This master thesis is written in the scientific field of library – and information science. The purpose of the study is to investigate how the project Förskolebiblioteken i Lund helps promote reading among preschool children. LÄS MER
4. En studie om flerspråkighet i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Denna studie handlar om hur förskollärare arbetar med flerspråkighet i förskolans planerade aktiviteter. Syftet med denna studie var att få en förståelse för hur pedagoger förhåller sig till flerspråkighet och hur de tänker angående sitt arbete kring barns modersmålsutveckling och generell språkutveckling. LÄS MER
5. Strategier för inkludering : - En intervjustudie om förskollärares strategier för barns inkludering i lek
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studierSammanfattning : Jag har utfört en studie där jag granskat vilka strategier och lekregler förskollärare använder sig av i verksamheten för att inkludera barn i lek. För att få svar på detta har jag använt mig av tidigare forskning och litteratur som jag anser vara relevant för min undersökning. LÄS MER