Sökning: "mathematical task solving"
Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden mathematical task solving.
1. Aktiv problemlösning : Matematik med hjälp av rörelse
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Detta examensarbete är en intervention där jag undersöker vilka rörelser lågstadieelever använder sig av när de arbetar med problemlösning samt hur dessa förändras över tid. Under problemlösningen får eleverna möjlighet att använda sig av både handgester och större kroppsrörelser. LÄS MER
2. Blockmodellen : En studie om elevers användande av Blockmodellen i problemlösning.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : Blockmodellen är en visuell problemlösningsstrategi som kommer från Singapore och som används för att lösa matematiska problemlösningsuppgifter. Modellen används i allt fler svenska skolor men trots det saknas svensk forskning inom området. LÄS MER
3. Problemlösning hämmar eller främjar : En läromedelsanalys ur ett perspektiv som fokuserar på matematisk litteracitet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : This study conducted to examine the distribution of problem-solving tasks in mathematics textbook related to mathematical literacy. The aim of the study was to analyze the extent to which mathematical literacy is addressed through problem-solving tasks in two grade 4 mathematics textbooks. LÄS MER
4. Introduktion av problemlösningsuppgifter : En kvalitativ studie om hur lärare beskriver att de väljer, introducerar och stöttar elever i problemlösningsuppgifter i ämnet matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I studien undersöker vi hur lärare i F-3 beskriver att de väljer, introducerar och stöttar elever i problemlösningsuppgifter i ämnet matematik. För att besvara detta har vi använt oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
5. Hur stor är utvecklingsmöjligheten av procedur- och begreppsförmågan i ett digitalt läromedel? : En kvalitativ innehållsanalys
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för hälsa, natur- och teknikvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Det finns ett stort utbud av digitala läromedel idag vilket kräver ökad kompetens att kunna värdera och välja lämpligt digitalt läromedel till undervisningen. Flera digitala läromedel marknadsförs som program innehållandes färdighetsträning. LÄS MER