Sökning: "media technology and culture"

Visar resultat 1 - 5 av 141 uppsatser innehållade orden media technology and culture.

  1. 1. BILDEN AV AI- FRÅN MYT TILL VERKLIGHET. En kvantitativ innehållsanalys av svenska nyhetsmediers gestaltning av artificiell intelligens

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Johann Rothoff; Ina Wikström Hellberg; [2024-03-04]
    Nyckelord :Artificiell intelligens AI ; gestaltningsteorin; emerging technologies; nyhetsmedia; aktörer; OpenAI;

    Sammanfattning : Executive summary The purpose of this study was to explore how artificial intelligence (AI) has been framed in the Swedish news media through the course of time. Although the first definition dates back to the 1950’s, AI can still be considered a rather early concept when seen as an emerging technology. LÄS MER

  2. 2. Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? : En studie om hur företags sociala ansvar påverkar konsumenternas tilltro, köpintention och varumärkeslojalitet.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Lucas Persson; David Timbré; [2024]
    Nyckelord :Corporate Social Responsibility; CSR; konsumentuppfattning; företags sociala ansvar; köpintention; långsiktig hållbarhet; kulturella skillnader; teknikbranschen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Hur påverkar CSR konsumenters köpintention? Nivå: Examensarbete på Grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: David Timbré och Lucas Persson Handledare: Martin Ahlenius  Datum: HT 23 Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur konsumenters uppfattning, medvetenhet och förtroende kring ett företags sociala samhällsansvar påverkar köpintention. Metod: Studiens metodik baseras på en kvantitativ karaktär med ett deduktivt, positivistiskt synsätt. LÄS MER

  3. 3. AI, din vän eller fiende? : En kvalitativ innehållsanalys av inramningen av artificiell intelligens i Dagens Nyheter

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Paulina Billberg; Amanda Sörlin; [2024]
    Nyckelord :Artificial intelligence; AI; framing; technical optimism; moral panic; news; Dagens Nyheter;

    Sammanfattning : The artificial intelligence (AI) technology has developed unexpectedly fast for the last five years. There is an ongoing discussion about whether the technology should be seen as a contributing tool that could make life easier for people or if it is a risky innovation threatening human systems, particularly among journalists. LÄS MER

  4. 4. SOCIAL MEDIA AS TOOLS FOR SOCIAL AND CULTURAL INTEGRATION OF NIGERIAN MIGRANTS IN SWEDEN

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Mmaduabuchi Chijioke Ikeh; [2023-10-10]
    Nyckelord :migration; integration; cultural integration; social media; migrants; social integration; social capital; digital literacy; social network;

    Sammanfattning : Purpose: This research aims to examine how new Nigerian migrants in Sweden respond to social and cultural challenges and investigate the role of social media in their integration process. Theory: Social Capital Theory forms the framework that supports this study. LÄS MER

  5. 5. Navigating the smartphone era in times of war : Ukrainian civilians' smartphone usage in the aftermath of the Russian invasion into Ukraine in 2022

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Olga Zaporozhets; [2023]
    Nyckelord :Smartphone technology; Ukrainian civilians; Russian-Ukrainian war; Social Sciences;

    Sammanfattning : The study examines the role of smartphones as both a media technology and media practice in the context of the war between Ukraine and Russia starting in 2022. Focusing on Ukrainian civilians, who constitute one of the most networked societies, the research explores the extent and quality of smartphone technology's pervasiveness, evolving social dynamics and experiences shaped by smartphone-mediated communication, and the implications of smartphone-mediated involvement for civilians' experiences of the war. LÄS MER