Sökning: "medie och kommunikationsvetenskap 2018"

Visar resultat 1 - 5 av 206 uppsatser innehållade orden medie och kommunikationsvetenskap 2018.

  1. 1. Hjältarna i kvartsfinalen mot kritiserade bronsmedaljörer : En kvalitativ textanalys om gestaltningar av herr- och damlandslaget i fotboll vid vinst och förlust under VM

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Träff Jonsson; Zain Serop; [2024]
    Nyckelord :Embodiment; representation; framing; gender; gender roles. agenda-setting theory.; Gestaltning; representation; inramning; genus; könsroller; dagordningsteorin.;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur Sveriges herr- och damlandslag i fotboll representerades i media under VM 2018 och VM 2023. Syftet med studien var att bidra med ökad förståelse och kunskap om hur mediegestaltningen ser ut och hur gestaltningsmönster kan variera beroende på kön och prestation. LÄS MER

  2. 2. “Vi är folket som trär smultron på strån” : En komparativ multimodal kritisk diskursanalys av Sverigedemokraternas användning av exkludering i valfilmer inför valåren 2018 och 2022

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Hanna Richter; Sofia Otterlin; [2023]
    Nyckelord :MCDA; Swedish Democrats; election film; right-wing populism; othering; scapegoating; MCDA; Sveridemokraterna; valfilm; högerpopulism; andrafiering; syndabock;

    Sammanfattning : “Vi är folket som trär smultron på strån” är en komparativ studie av författarna Sofia Otterlin och Hanna Richter. Uppsatsens syfte är att undersöka hur Sverigedemokraterna konstruerar en exkluderande politik i sina kampanjfilmer inför valet år 2018 och år 2022 samt att undersöka om det har skett en diskursiv förändring. LÄS MER

  3. 3. Fler poliser eller Bluewashing? : En komparativ och visuell retorikanalys av kampanjerna Bluewashing och Väx med en större uppgift

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sofie Johansson; Elin Moberg; [2023]
    Nyckelord :Visuell retorik; Polismyndigheten; Polisförbundet; Bluewashing;

    Sammanfattning : Vid riksdagsvalet 2022 var rekryteringen av fler poliser den näst viktigaste frågan för väljarna (SCB, 2021). Regeringen beslutade år 2018 att ett mål för Polismyndigheten skulle sättas. 22 000 fler poliser innan år 2024. LÄS MER

  4. 4. Politikers makt att påverka åsikter : En multimodal kritisk diskursanalys om svenska politikers retoriska medel att övertyga i debatter

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Emmi Wolff; Sofia Jonasson Linde; [2023]
    Nyckelord :Politisk kommunikation; Sverige; Retorik; Övertyga; Debatt;

    Sammanfattning : Studien utgår ifrån politisk kommunikation kring ämnet kriminalitet i Sverige. Kriminaliteten, specifikt gängkriminalitet och skjutningar har ökat i Sverige under 2010-talet. Detta har lett till ett ökat engagemang av kommunikation kring problemet. Syftet är att förstå talets roll med avsikt att övertyga en publik i politiska debatter. LÄS MER

  5. 5. “Pardon me if I don't weep for your victimhood” : examining the aftermath of deplatformization through influential far-right activists’ framing and alliance-building on Telegram

    Master-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Klara Avsec; [2023]
    Nyckelord :Moderation; deplatformization; far right; frame analysis; collective identity; alliance-building; Telegram; Social Sciences;

    Sammanfattning : This thesis examines the social unfolding of the recent deplatformization of the far-right extremes on Telegram. Leaving prior approaches to moderation behind, this study asks questions around how moderation imprints itself on the complex terrain of meaning and practice, interacts with intensified reflexiveness of the social agents, and leaves affected collectivities changed in unanticipated ways. LÄS MER