Sökning: "miljö systemteori"

Visar resultat 1 - 5 av 69 uppsatser innehållade orden miljö systemteori.

  1. 1. Här pratar vi svenska! : Ett specialpedagogiskt perspektiv på språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Melahat Saran; Anette Andersson; [2023]
    Nyckelord :Multilingualism; compulsory school; language development; Flerspråkighet; grundskola; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag Examensarbetet förväntas bidra med en bättre förståelse och en ökad kunskap om hur det språkutvecklande arbetet för flerspråkiga elever i grundskolan ser ut och vilka framgångsfaktorer det finns för språkutvecklande undervisning med flerspråkiga elever. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv synliggöra internationell och nationell forskning och få en bredare kunskap kring hur det språkutvecklande arbetet med flerspråkiga elever i grundskolan kan se ut. LÄS MER

  2. 2. Minimum Cost Distributed Computing using Sparse Matrix Factorization

    Master-uppsats, KTH/Optimeringslära och systemteori

    Författare :Seif Hussein; [2023]
    Nyckelord :Applied mathematics; optimization; convex optimization; matrix factorization; sparse matrix factorization; distributed computing; linearly separable distributed computing; ADMM; alternating direction method of multipliers; tillämpad matematik; optimering; konvex optimering; matrisfaktorisering; gles matrisfaktorisering; distribuerade beräkningar; admm; alternating direction method of multipliers;

    Sammanfattning : Distributed computing is an approach where computationally heavy problems are broken down into more manageable sub-tasks, which can then be distributed across a number of different computers or servers, allowing for increased efficiency through parallelization. This thesis explores an established distributed computing setting, in which the computationally heavy task involves a number of users requesting a linearly separable function to be computed across several servers. LÄS MER

  3. 3. Det indirekta hjälpsökandet : En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelser av unga killars hjälpsökande beteenden vid psykisk ohälsa

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Saga Bardin Björkman; Isabell Skoog; [2023]
    Nyckelord :Skolkurator; killar; högstadiet; psykisk ohälsa; hjälpsökande; normer;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att förstå mer om killars hjälpsökande vid psykisk ohälsa i högstadiets skolmiljö med fokus på skolkuratorernas erfarenheter och arbete. Studien undersöker skolkuratorers synsätt och hur det går till när det uppstår hjälp för killar på högstadiet. LÄS MER

  4. 4. Miljöpartiet i samhälle och politik: En kvalitativ studie om Miljöpartiet och miljöfrågans resonans i svensk politik och samhälle

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Andreas Kindblad Henriquez; [2023]
    Nyckelord :Miljöpartiet; miljöfrågan; sociala system; resonans; Luhmann; Weber; Social Sciences;

    Sammanfattning : I Sverige är befolkningen mån om att köpa second hand, återvinna, sortera sopor, äta vegetariskt och så vidare. När det däremot gäller den politiska sfären finns det ett Miljöparti som kämpar för att hålla sig ovan riksdagens 4% spärr. LÄS MER

  5. 5. Sex rektorers upplevelser av vilka nycklar de har för att öppna upp till en god social miljö och bidra till tillgängliga lärmiljöer

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Chatarina Pintaric; Karin Pollack; [2022-11-28]
    Nyckelord :tillgänglig lärmiljö; sociala gemenskap; pedagogiskt ledarskap; fenomenologi; skolklimat; Bronfenbrenners ekologiska systemteori; Bergs frirumsmodell;

    Sammanfattning : En tillgänglig lärmiljö innebär att elever känner sig trygga och upplever studiero i klassrummet. Såväl trygghet som studiero är något skolan kontinuerligt behöver upprätthålla för att på bästa sätt bidra till goda förutsättningar för kunskapsutveckling hos samtliga elever. LÄS MER