Sökning: "multietnicitet"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet multietnicitet.

  1. 1. Lärares syn på jämställdhet, genus och könsroller i skuggan av mångkulturalism och identitetssökning hos invandrarungdomar från Mellanöstern

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Mirila Bardakji; Koshe Mahmod; [2020-03-09]
    Nyckelord :multikulturalism; patriarkalism; sociokulturalism; könsroller och genus; värdering; familj; identitet och multietnicitet; uppfostran;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med detta arbete är att undersöka vad patriarkalisk uppfostran har för roll i utkristalliseringen av synen på genusfrågan, könsroller och jämställdhet hos elever från Främre orienten enligt intervjuade pedagoger. Vi vill även med detta arbete få vetskap om vilka pedagogiska metoder modersmålslärare och andra pedagoger använder för att implementera den svenska värdegrunden och ge dessa elever en uppfostran i riktning mot jämställdhet och demokrati. LÄS MER

  2. 2. Språkinlärning i en multietnisk förskola - en fallstudie om nyanlända barns möte med det svenska språket

    Master-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Livija Grebovic; [2015]
    Nyckelord :flerspråkighet; lärande; kulturella redskap; multietnicitet; språkinlärning; språkutvecklande arbetssätt;

    Sammanfattning : Läroplan för förskolan (Lpfö98/2010) ställer krav på stimulering av barns språk såsom utveckling av ordförrådet, nyansering av talspråket och intresse för skriftspråket. Dessa punkter anses vara grundläggande för barnens framtida läsförståelse och framgångsrik skolgång. LÄS MER

  3. 3. Social och kulturell problematik i skolan : En studie av förhållningssätt hos rektorer och lärare

    Kandidat-uppsats, Lärarhögskolan i Stockholm

    Författare :Thérèse Elfving; Åsa Lyrberg; [2007]
    Nyckelord :mångkulturella skolor; social och kulturell problematik; kulturell mångfald; värdegrund; integrering; segregering; invandrarskolor; interkulturell undervisning;

    Sammanfattning : Vårt syfte med studien är att utifrån ett specialpedagogiskt perspektiv undersöka hur rektorer och lärare förhåller sig till social och kulturell problematik. Hur tänker och samtalar rektorer och lärare kring människosyn, kunskapssyn, kommunikation och samverkan? Hur förhåller sig rektorer och lärare till social och kulturell problematik i skolan? Vilka svårigheter och dilemman uppstår i arbetet med att omsätta läroplanens grundläggande värden i praktiken? I undersökningen har vi använt oss av intervjuer med övergripande intervjuområden. LÄS MER