Sökning: "museum och didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden museum och didaktik.

  1. 1. Familjespår, uppdrag och jakter : Om hur museum skapar historiemedvetande i pedagogiskt material riktat till barn.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Amanda Leek; [2021]
    Nyckelord :Museum education; historical consciousness; discourse analysis; Museipedagogik; historiemedvetande; diskursanalys;

    Sammanfattning : Syftet med den här uppsatsen var att bidra med kunskap om vilket historiemedvetande fyra historiska museer i Stockholm skapar i sina pedagogiska material riktat till barn. Utifrån en diskursanalys undersöktes materialet utifrån analysverktygen transitivitet och modalitet för att ringa in huruvida museerna lägger någon värdering i kunskapsinnehållet och vilket sanningsanspråk de tar. LÄS MER

  2. 2. Historieundervisning på museum : lärares förväntningar och museipedagogers ambitioner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Mathilda Persson; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studiebesök är en del av grundskolans undervisning där elever får möjlighet att tillsammans utforska nya miljöer samt variera skoldagen och undervisningen utanför klassrummet. Besöken kan förläggas var än läraren finner en didaktisk relevans att ta med eleverna och därmed är förutsättningarna och möjligheterna väldigt skilda beroende på i vilken del av landet skolan finns. LÄS MER

  3. 3. Uttryck som didaktiska verktyg : undervisningsdesign kring tolkning av uttryck

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elisabet Jagell; [2019]
    Nyckelord :expression; didactics; reflection; craft; art; crafts; meta-language; Levande Verkstad; art pedagogy; uttryck; didaktik; reflektion; slöjd; bild; hantverk; metaspråk; Levande Verkstad; konstpedagogik;

    Sammanfattning : The research examines pedagogical approaches to work on interpreting expressions in a developed educational organisation. The essay contains two analyses: A re-analysis of a previous study (study 1) where two art educators in a museum art program were interviewed and a new empirical study with two art educators from Levande Verkstad (study 2). LÄS MER

  4. 4. Bland poliser, veterinärer och dinosaurie-museiföreståndare : En statistisk deskriptiv studie om barns tidiga yrkesaspirationer

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Volkan Serengil; [2019]
    Nyckelord :Barndomen; de lägre årskurserna; genus; grundskola; karriärutveckling; könsstereotyper; socioekonomisk status; statistisk metodik; yrkesaspirationer;

    Sammanfattning : Finns det skillnader i pojkars och flickors yrkesaspirationer i de lägre årskurserna? Hur ser i så fall skillnaderna ut? Och förstärks skillnaderna av skolornas socioekonomiska status såväl som årskurs? Tidigare studier visar att barn i de lägre skolåldrarna, såväl som i förskoleåldern, har könsstereotypa yrkesaspirationer. Forskningsområdet i den svenska kontexten är gles, men att det i många avseenden finns en verksamhetsförankrad praktik för tidiga studie- och yrkesvägledande aktiviteter i de lägre årskurserna. LÄS MER

  5. 5. Meningsskapande i utställningen : En komparativ etnografisk fallstudie av förskolegruppers multimodala kommunikation vid ett Naturhistoriskt museum och ett Science center

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Elisabeth Hansson; [2016]
    Nyckelord :Communication; multimodal meaning making; Natural History Museum; preschool children; Science center; Förskolebarn; kommunikation; multimodalt meningsskapande; Naturhistoriskt museum; Science center;

    Sammanfattning : Som övergripande syfte vill denna studie undersöka hur två förskolegrupper kan meningsskapa i två olika utställningar genom att beskriva, analysera och jämföra dessa två förskolegruppers multimodala kommunikation vid utställningsbesök. Genom syftet vill denna studie ge ökad kunskap om multimodal kommunikation hos två förskolegrupper i två olika utställningar. LÄS MER