Avancerad sökning

Hittade 3 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Naturalförloppet av dysfagi hos nyinsjuknade strokepatienter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Maria Lundström; Johanna Norefalk; [2014]
    Nyckelord :Naturalförlopp; dysfagi; stroke;

    Sammanfattning : Bakgrund: I samband med en pågående studie vid Norrlands universitetssjukhus (NUS) har det framkommit att patienter med dysfagi har varit svåra att rekrytera. Upplevelsen är således att färre patienter har dysfagi eller att sjukdomsförloppet är kort. LÄS MER

  2. 2. En manualbaserad relation? : En studie om personalens syn på metodanvändning, relationella aspekter och samstämmighet vid tre särskilda ungdomshem Författare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Anna Norefalk; Julia Pettersson; [2014]
    Nyckelord :Institutional care; youth; adolescence; juvenile; care worker; treatment staff; treatment alliance; method application; coherence; Institutionsvård; ungdomar; behandlingspersonal; behandlingsallians; metodtillämpning; samstämmighet;

    Sammanfattning : När unga behandlas inom ramen för institutionell tvångsvård finns det några aspekter som är avgörande för behandlingsresultatet; att personalen arbetar samstämmigt och i enlighet med relevanta metoder samt att de upprättar en främjande relation till den unge. Det krävs en kombination av dessa aspekter för att på bästa sätt ge den unge förutsättningar att främja sin utveckling. LÄS MER

  3. 3. Hur elevers sociala makt konstitueras i gymnasieskolans läroplaner - Från enhetsskola till entreprenörsskola

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Christian Norefalk; [2014]
    Nyckelord :demokrati; deontologi; entreprenöriellt lärande; gymnasieskolan; konsekvensteori; läroplan; målstyrning; social institution; social ontologi; social makt;

    Sammanfattning : I denna uppsats försöker jag visa hur gymnasieskolans läroplans maktutövning på eleven har förändrats från en i huvudsak deontisk och regelstyrd maktutövning till en betydligt djupare och mer sofistikerad målstyrd maktutövning. Detta leder till att läroplanen i högre utsträckning än tidigare försöker påverka ett visst utfall, vilket följaktligen förändrar regleringen av elevens sociala makt, d. LÄS MER