Sökning: "nyanlända förskoleklass"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden nyanlända förskoleklass.

  1. 1. Nyanländ, eller? : Språkutvecklande arbete för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Fanny Dreier; Ebba Lundberg; [2021]
    Nyckelord :Didaktik; förskoleklass; nyanlända elever; intervju; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Studien undersökte hur lärare arbetar språkutvecklande för förskoleklasselever som är nya i det svenska språket. Enligt skollagen klassificeras förskoleklasselever som är nyanlända inte som nyanlända elever och har därför de inte samma rättigheter och tillgång till stöd som nyanlända elever. LÄS MER

  2. 2. ”Alla är förtjänta av att lära sig ljuden” : En studie om förskoleklasslärares undervisning med att främja elevers fonologiska medvetenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Annika Nyfors; Elin Persson; [2021]
    Nyckelord :Phonological awareness; phonemic awareness; teaching reading; preschool class; Fonologisk medvetenhet; fonemisk medvetenhet; läsinlärning; förskoleklass;

    Sammanfattning : Att inneha fonologisk medvetenhet är grunden i att utveckla läsning. Fonologisk medvetenhet innebär förmågan att urskilja de ljud som finns representerade i språkets ljudsystem. Fonologisk medvetenhet har en underkategori som kallas fonemisk medvetenhet. Det innebär att barnet kan urskilja språkljud eller fonem i ett ord. LÄS MER

  3. 3. Asylsökande och nyanlända barns hälsa i grundskolan : En kvalitativ studie med skolsköterskor

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Wiregård Anne; Lovisa Mård; [2018]
    Nyckelord :asylsökande barn; nyanlända; hälsa; psykisk hälsa; skolsköterska;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING Bakgrund: Barn som söker asyl i Sverige har ökat de senaste åren. Asylsökande och nyanlända barn tillhör en sårbar grupp utifrån ett hälsoperspektiv med en hög förekomst av psykisk ohälsa. Skolsköterskan möter dessa barn i sitt hälsofrämjande arbete i skolan. LÄS MER

  4. 4. Interkulturella dokument och en monokulturell praktik : en essä om styrdokument och praktiker i skolan och på fritids kring arabisktalande nyanlända elever från förskoleklass till årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Georges Makdessi; Ronny Petrous; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Att samtala kring bilder : En studie om ett bildstödsmaterial för elever i svenska som andraspråk.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jennie Hägglund; Martin Östlund; [2017]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; språkutveckling; bildstöd; samtal;

    Sammanfattning : Detta arbete beskriver processen vid framtagandet av ett bildstödsmaterial som är ämnat att användas för lärare i stöttningen av språkutvecklingen för elever med svenska som andraspråk. Bildstödsmaterialet är utformat för lärare och elever i svenska som andraspråk med inriktning mot grundskolans förskoleklass till årskurs 3, även kallat F-3. LÄS MER