Sökning: "ordinlärning franska"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ordinlärning franska.

  1. 1. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  2. 2. Minneskedjemetoden som ordinlärningsstrategi : En jämförelse mellan minneskedjemetoden och listmodellen för elever i årskurs 9 som studerar franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Elias Swärd; [2020]
    Nyckelord :keyword mnemonics; minneskedjemetoden; ordförrådsutveckling; franska; undervisningsmetoder; ordinlärning;

    Sammanfattning : I denna studie studerades effekten av minneskedjemetoden på svenska studerandes förvärv av ordförråd. Ett experiment genomfördes med 19 elever i två klasser för 14 franska ord. Den ena klassen instruerades att använda minneskedjemetoden, medan den andra fick instruktioner om att använda listmodellen. Grupperna testades efter en vecka. LÄS MER

  3. 3. Att lära sig ordförråd med direktmetoden : Ett experiment med en aktivitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Federica Marchetti; [2019]
    Nyckelord :direktmetoden; ordinlärning; målspråket; kommunikationsstrategier; aktivitet för att lära sig ord; sammanhanget;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur ordförråd kan undervisas med direktmetoden. Ett experiment gjordes med en klass eleverna i årskurs 9 för att testa en aktivitet som inspirerades av den så kallade direktmetoden. LÄS MER

  4. 4. Undervisning om strategier i moderna språk. Några gymnasielärares arbete med och syn på strategier i franska

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karin Lindqvist; [2016]
    Nyckelord :franska; inlärningsstrategier; kommunikationsstrategier; kvalitativ intervju; moderna språk; undervisning;

    Sammanfattning : Uppsatsen handlar om lärares undervisning om språkliga strategier i ämnet franska på gymnasiet. Syftet är att undersöka hur några lärare undervisar om strategier och vilken betydelse man anser att strategieundervisningen har. LÄS MER

  5. 5. Ordinlärningsstrategier i svenska som andraspråk, engelska och moderna språk.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Cecilia Allestam; [2007]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; engelska; moderna språk; ordförråd; ordinlärning; inlärningsstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med min uppsats är att göra en jämförelse av hur lärare och andraspråkselever i årskurs 7-9 säger sig arbeta med ordinlärning och inlärningsstrategier i ämnena svenska som andraspråk, engelska och moderna språk (franska, spanska och tyska). Som underlag för min studie har jag valt att genomföra en elevenkät samt lärarintervjuer. LÄS MER