Sökning: "ordlistor"

Visar resultat 1 - 5 av 42 uppsatser innehållade ordet ordlistor.

  1. 1. Digital och/eller analog ordinlärning i moderna språk : Ett Wordwall projekt med tyskelever i årskurs 9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Annabell Irsara; [2023]
    Nyckelord :incidental learning; intentional learning; phenomenography; text reading; vocabulary learning; Word wall approach; Wordwall; textrelaterad ordinlärning; elevers uppfattningar; inlevelseförmågan; Wordwall-aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med mitt examensarbete är att få svar på hur en grupp elever i årskurs 9 i tyska funderar över sin språkinlärning i tyska. Utgångspunkten för min kvalitativa undersökning i klassrummet är två texter från Skolverket (2022a) som kartläggningsmaterial i tyska i årskurs 9 för att utmana elevernas läsförståelse genom textläsning och textrelaterade frågor som är införda i det digitala verktyget Wordwall. LÄS MER

  2. 2. Ord i läromedel och ordförråd hos vuxna andraspråksinlärare

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Maria Waern; [2022-05-04]
    Nyckelord :ordförråd; läromedel; svenska som andraspråk; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : I denna uppsats har ord i läromedel och ordförråd hos elever i svenska som andraspråk på den grundläggande vuxenutbildningen studerats med empirisk skriftspråksforskning som metod. I ett första led har två läromedel Språket – grunden till din framtid (Tartar & Olsbeck 2019) och Nå målen 1 och 2 (Harstad 2019) bearbetats i ett konkordansprogram. LÄS MER

  3. 3. Vokabulärsundervisning och användning av ordlistor i spanskundervisning i Sverige. : En undersökning av de vetenskapliga grunderna till en utbredd praxis.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Miguel Cobos Gil; [2022]
    Nyckelord :ordförrådundervisning; glosor; ordlistor; lärare i spanska; Sverige;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to examine the extent to which glossaries are used as a Spanish vocabulary learning tool in Swedish schools and colleges. In addition, the theoretical and methodological knowledge that teachers have about vocabulary learning will also be investigated. LÄS MER

  4. 4. Lärares erfarenheter av Att skriva sig till läsning : en kvalitativ intervjustudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Larsson; Moa Blomgren; [2022]
    Nyckelord :ASL; läs- och skrivundervisning; tangentbord; talsyntes; digital skrivning;

    Sammanfattning : Digitaliseringens utveckling har lett till att nya metoder och arbetssätt har implementerats i skolans verksamhet. Trots att tekniken medför nya arbetssätt bör lärarna kritiskt granska och ta välgrundade beslut innan de applicerar dessa i verksamheten. LÄS MER

  5. 5. Sparse Approximation of Spatial Channel Model with Dictionary Learning

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Matilda Zhou; [2022]
    Nyckelord :Spatial channel model SCM ; dictionary learning; compressive sensing CS ; discrete Fourier transform DFT ; overcomplete discrete Fourier transform ODFT ; Rumslig kanalmodell; ordbokslärning; kompressionsavkänning; diskret Fourier-transform; överkomplett diskret Fourier-transform;

    Sammanfattning : In large antenna systems, traditional channel estimation is costly and infeasible in some situations. Compressive sensing was proposed to estimate the channel with fewer measurements. Most of the previous work uses a predefined discrete Fourier transform matrix or overcomplete Fourier transform matrix to approximate the channel. LÄS MER