Sökning: "pedagogers förväntningar"

Visar resultat 21 - 25 av 80 uppsatser innehållade orden pedagogers förväntningar.

  1. 21. Socialt och emotionellt lärande som redskap

    Master-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Tina Palm; [2019]
    Nyckelord :Social and emotional learning; skills; children in need of skilled educators; collaboration; educators experience; Socialt och emotionellt lärande; redskap; barn i behov av skickliga pedagoger; samarbete; pedagogers upplevelser;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate work on social and emotional learning in the everyday practice of 221 educators working in preschools and schools. With using a mixed method both quantitative and qualitative information was gathered. LÄS MER

  2. 22. “Det är inte barnet det är fel på utan det är våra förväntningar som är fel” : Pedagogers användning av lågaffektivt bemötande för att stödja barn som har problemskapande beteende i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Jessika Johansson; Johanna Berg; [2019]
    Nyckelord :affekt; förskola; lågaffektivt bemötande; problemskapande beteende;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att belysa hur pedagogerna beskrev att de använde lågaffektivt bemötande på förskolan. Syftet var vidare att synliggöra i vilka situationer de använde strategin i arbetet med barn som har problemskapande beteende. LÄS MER

  3. 23. Från förskola till förskoleklass : Pedagogers uppfattning om behovet av information vid övergången

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Linda Lundberg; Malin Gustafsson; [2018]
    Nyckelord :Preeschool; Transition; förskoleklass; Övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogernas uppfattning av vad viktig information ska innehålla. Vad anser pedagogerna i förskolan är det centrala i informationen som de lämnar och vilka förväntningar har pedagogerna i förskoleklassen kring informationen som de ska få vid övergången. LÄS MER

  4. 24. "Ska vi kicka fotboll, fröken?" : En kvalitativ studie av barns föreställningar och förväntningar på pedagoger och därav      genusskapande i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Ida Jonsson; [2018]
    Nyckelord :gender; children; masculinity; genus; genusmönster; positioner; maskulinitet; barn; hierarkisk genusordning; jämställdhet;

    Sammanfattning : "Should we kick football, miss?" - A qualitative study of children´s perceptions and expectations in preschool staff and thereof their gender creation in preschool.  Det övergripande syftet med den här studien är att i förskolläraryrket, vilket är dominerat av kvinnor, få en inblick i hur barn upplever skillnader på manliga och kvinnliga pedagogers sätt att initiera aktiviteter i förskolan och därav hur genus kan skapas genom lek och aktivitet. LÄS MER

  5. 25. Bråklekar utomhus : En kvalitativ studie om pedagogers syn på bråklekar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Edvin Lidman; [2018]
    Nyckelord :Utevistelse; förhållningsätt; farligt; genus;

    Sammanfattning : Denna studie handlar om hur pedagoger tänker runt bråklekar utomhus. Fokus i studien är att ta reda på hur pedagogerna förhåller sig till utevistelsen, vad pedagogernas uppfattning av bråklekarna är och hur pedagogerna behandlar pojkar och flickor när det kommer till bråkleken. LÄS MER