Sökning: "pedagogers förväntningar"

Visar resultat 11 - 15 av 80 uppsatser innehållade orden pedagogers förväntningar.

  1. 11. "Att koppla in en specialpedagog är ju ganska stort" : en intervjustudie om föräldrars upplevelse av samverkan och samarbete med specialpedagog i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Larsson Warholm; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Studien tar sin utgångpunkt i samarbetet och samverkan mellan specialpedagog och föräldrar till barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Syftet är att öka kunskapen om föräldrars erfarenheter och upplevelser samt belysa vilka förväntningar föräldrar besitter kring specialpedagogens yrkesroll. LÄS MER

  2. 12. Flerspråkiga pedagogers uppfattningar om barns utveckling av det svenska språket och sitt modersmål i förskolan : En fråga om kompetens eller språkmatchning?

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Agnes Ringia Vallin; [2021]
    Nyckelord :Flerspråkighet; flerspråkiga pedagoger; vardagsspråk och skolspråk; förskolan; socialkonstruktivistiskt perspektiv;

    Sammanfattning : Fokus i denna studie är riktat mot flerspråkiga pedagogers uppfattningar om barns utveckling av det svenska språket och sitt modersmål i förskolan. Studien har genomförts med en kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  3. 13. ”Förskolan kan göra jättestor skillnad” : En intervjustudie om pedagogers perspektiv på barn som befinner sig i utsatthet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Jenny Eklund; [2021]
    Nyckelord :barn; barn i utsatthet; föreställningar; förskola; intersektionalitet; intersektionellt perspektiv; kategorier; maktstrukturer; pedagoger; psykisk ohälsa;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka pedagogers erfarenheter och kunskaper om barn som riskerar att hamna i, eller befinner sig i utsatthet. Samt hur kunskaperna och erfarenheterna möjliggör eller förhindrar att barn som befinner sig i utsatthet identifieras av förskolan. LÄS MER

  4. 14. ”Det kanske försvinner” En studie om pedagogers upplevelser och förväntningar i övergången mellan förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pia Paulsson; Susann Tufvesson Alm; [2020]
    Nyckelord :Diskontinuitet; Kontinuitet; Samverkan; Trygghet; Övergång;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractPaulsson, Pia och Tufvesson Alm, Susann (2020). “Det kanske försvinner”. En studie om pedagogers upplevelser och förväntningar i övergången mellan förskola och förskoleklass. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  5. 15. Digitala verktygs vara i förskolepedagogisk kontext : - en fråga om kompetens?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Julia Stribrand; [2020]
    Nyckelord :Digital kompetens; digitala verktyg; ramfaktorteoretiskt perspektiv; ramfaktor;

    Sammanfattning : Digitala verktyg har fått en allt större roll i många avseenden i dagens samhälle, så även i utbildningssammanhang. Det är upp till varje lärare att iscensätta undervisning med och kring digitala verktyg, vilket ställer krav på läraren ur flera perspektiv. LÄS MER