Sökning: "pedagogiska modeller"
Visar resultat 1 - 5 av 66 uppsatser innehållade orden pedagogiska modeller.
1. Perspektiv på digital relationskompetens : Analys av lärares strategier för att stödja utbildningsrelationer i digitala lärmiljöer
Magister-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om lärares digitala relationskompetens samt bidra till utveckling av praktik och teori inom relationell pedagogik i digitala lärmiljöer. I studien analyserades kvalitativa enkätsvar från 123 lärare och lärarstudenter i Sverige och Finland angående hur de uppfattade att de kunde stödja relationer mellan lärare och elev i distansundervisning. LÄS MER
2. Ett, två, tre - alla ska mé : Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Riishøj, Camilla och Lindoff, Josefin (2023). Ett, två, tre - alla ska mé. Effekten av den tillgängliga lärmiljön med koppling till den tidiga läsinlärningen. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Fakulteten för lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER
3. Digitalisering i teknikundervisningen - uppfattningar och möjligheter för utvecklad digitaliserad undervisning? : Lärar- och elevperspektiv i gymnasiet och högstadiet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : All teknikundervisning i Sverige innehåller digitalisering. Forskning visar att tekniklärare uppfattar digitaliserad undervisning på olika sätt, och att den påverkar lärandet och elevernas motivation. Skolverket (2017) anser att digital kompetens inte bara är ett medel för teknisk utveckling utan även ett mål i teknikprogrammet. LÄS MER
4. Medarbetarintroduktion ur mentorers perspektiv : En uppsats om mentorers pedagogiska ledarskap ur ett handlingsteoretiskt perspektiv
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : I den här uppsatsen har medarbetarintroduktionen undersökts ur introduktionsmentorers perspektiv. Dessa mentorer har haft ett formellt uppdrag för att introducera medarbetare och lära upp nytillkomna medarbetare i arbetsuppgifterna. LÄS MER
5. Musiklärarens verktygslåda : En observationsstudie om hur musiklärare inbjuder till lärande i grundskolans äldre årskurser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur musiklärare i grundskolan skapar förutsättningar för musikaliskt lärande samt vilka resurser de använder sig av. Data har samlats in genom videoobservation av musikundervisning i två grundskoleklassrum. LÄS MER