Sökning: "piaget vygotskij förskola"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden piaget vygotskij förskola.

  1. 1. Språkpraktik En snabbare väg till svenskan?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Annette Skoglund; [2019-01-23]
    Nyckelord :språkpraktik; undervisning i svenska för invandrare sfi ; vardagssvenska; språkinlärning;

    Sammanfattning : Syfte Denna studie har som syfte att undersöka några studerandes uppfattningar om sin språkpraktik i kombination med undervisning i svenska för invandrare (sfi). Frågeställningarna gäller om de studerande har upplevt att språkkunskaperna förbättrats efter språkpraktiken, och i så fall hur, om språket på undervisning i svenska för invandrare skiljer sig jämfört med språket på praktikplatsen, samt hur en bra språkinlärning kan utformas där språkpraktik integreras med undervisning i svenska för invandrare. LÄS MER

  2. 2. Matematik i förskolan. - En studie om förskollärares syn på ämnet matematik i förskolan och deras arbete med vardagsmatematik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Chantal Cortes Andrade; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Matematik är ett ämne som oftast förknippas med skolans matematik, vilket gör att arbetemed matematik i förskola får en annan upplevelse och uppfattning. Syftet med denna studie äratt se hur matematik upplevs i förskolan och hur förskolelärare uppfattar arbete medvardagsmatematik i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Tecken som alternativ och kompletterande stöd : En studie om hur förskollärare använder TAKK

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Emelie Bengtsson; Cornelia Ryttersson; [2018]
    Nyckelord :TAKK; preschool; children’s development; educators; preschool teacher; sign language; TAKK; förskola; barns utveckling; pedagoger; förskollärare; tecken;

    Sammanfattning : The aim of this study is to find out the view preschool teachers have on sign language asalternative and complementary communication (in swedish TAKK stands for tecken somalternativ och kompletterande kommunikation) and how they use it in preschool activities. Tofind this out, we have conducted an inquiry survey and interviewed seven preschool teachers. LÄS MER

  4. 4. Digitala verktyg i främjandet av barns språkutveckling : En kvalitativ studie med fokus på pedagogers perspektiv på digitala verktyg i förskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Anna Stålebjer; [2018]
    Nyckelord :Språkutveckling; Kommunikation; Förskola; Digitala verktyg; IKT; Samspel;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom semistrukturerade intervjuer synliggöra hur digitala verktyg används i förskolan för att främja barns språkutveckling, även hur pedagoger förhåller sig till detta. Studien utgår ifrån utvecklingsteorier grundade av Vygotskij och Piaget, som mynnar ut i dagens utvecklingspedagogiska perspektiv på lärande. LÄS MER

  5. 5. Utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning - en kvalitativ studie i syfte att finna goda faktorer i pedagogers ledarskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anette Gustavsson; Anna Ödman; [2014-08-21]
    Nyckelord :barn med lindrig utvecklingsstörning; pedagogiskt ledarskap; inkludering; integrering;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att identifiera faktorer i pedagogers ledarskap, som främjar utveckling och lärande för barn med lindrig utvecklingsstörning. Teori: Studien utgår ifrån två lärteorier. Dessa är Jean Piaget som representerar stadieteorin och Lev Vygotskij som representerar det sociokulturella. LÄS MER