Sökning: "positivism"
Visar resultat 11 - 15 av 157 uppsatser innehållade ordet positivism.
11. Institutionella faktorer, globala överenskommelser och dess samband med företagens hållbarhetsprestation : En studie om korruption, regleringskvalitet och Parisavtalet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/FöretagsekonomiSammanfattning : Titel: Institutionella faktorer, globala överenskommelser och dess samband med företagens hållbarhetsprestation - En studie om korruption, regleringskvalitet och Parisavtalet Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Josefin Emanuelsson och Jonas Lantto Handledare: Jan SvanbergDatum: 2023 – maj Syfte: Studiens syfte är att undersöka hur länders korruption, regleringskvalitet och Parisavtalet påverkar bedömningen av företagens hållbarhetsprestation. Företagens hållbarhetsprestation har fått ett ökat inflytande för deras legitimitet i samhället. LÄS MER
12. TAKK det språkande verktyget : En enkätstudie av pedagogers användning av TAKK med fokus på flerspråkighet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknikSammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om bruket av TAKK (Tecken som Alternativ och kompletterande kommunikation) i relation till flerspråkiga. Studien fördjupar sig först i vad flerspråkighet innebär, TAKK och TAKK i förskolan. Teoretiska perspektiv som speglar i arbetet är transspråkande och metodologiska teorin positivism. LÄS MER
13. Konsumenters acceptans av insektsbaserade livsmedel i Sverige : En kvantitativ studie
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : Sammanfattning Bakgrund År 2050 beräknas jordens befolkning uppgå till omkring nio miljarder människor. Drygt en miljard lever dagligen med akut hungersnöd. För att upprätthålla naturliga levnadsvanor behövs alternativa hållbara livsmedel. LÄS MER
14. Kroppsaktivism i sociala medier : En studie om individers förhållningssätt till ideal i instagramflöden
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska fakultetenSammanfattning : Publicering på sociala medier är ett vanligt förekommande fenomen, det är något som många unga gör dagligen. Genom publicering på sociala medier delar individer med sig av sitt vardagsliv, arbetsliv alternativt arbetar aktivt med marknadsföring av sig själv eller företag. LÄS MER
15. How does marketing body positivity influence online purchasing behavior? : A study on Swedish female underwear apparel consumers.
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Background: Body positivity promotion has recently received great attention, both from companies as well as from consumers. The responsibility of companies to promote a healthy body image and be inclusive of all people through their marketing activities is increasing, as the body positivity movement on social media has started to expand and change consumer demands for underwear apparel. LÄS MER