Sökning: "problemformulering i"
Visar resultat 1 - 5 av 1798 uppsatser innehållade orden problemformulering i.
1. Hindrande faktorer för adekvat smärtlindring på akutmottagningen : En integrativ litteraturstudie
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärdSammanfattning : Bakgrund och problemformulering: Akutmottagningen tar emot och behandlar patienter med akuta besvär, såsom olika smärttillstånd. Vården styrs av prioriteringar och patienter med mindre akuta tillstånd får vänta på vård. LÄS MER
2. ”Man får liksom ett flow och då är matte ganska kul” : En kvalitativ studie om kognitiva och affektiva aspekter som påverkar högstadieelevers upplevelse av arbetet med matematiska problem
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Elevers problemlösningsprocess påverkas enligt tidigare forskning av såväl rent kognitiva resurser som motivation, uppfattningar och emotioner. Processen kan också ses innefatta problemformulering, vilket i tidigare studier visat sig främja såväl djupare matematisk förståelse som positiva attityder gentemot matematikämnet. LÄS MER
3. Den säkraste festivalen är den som inte blir av : En kvalitativ studie om säkerhetsarbetet på musikfestivaler och dess påverkan på festivalkänslan
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)Sammanfattning : Bakgrund & problem: Säkerhet utgör en stor del av arbetet på musikfestivaler eftersom det finns risk för såväl mindre som dödliga incidenter. I förhållande till besökarens festivalkänsla finns det dock risk för att säkerhetsarbetet upplevs som otillräckligt respektive överdrivet. LÄS MER
4. Hur lärare beskriver, motiverar elever och teoretiskt förankrar det praktiska arbetet i teknikundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka hur verksamma tekniklärare beskriver, motiverarelever och teoretiskt förankrar de praktiska momenten i teknikundervisningen. Tvåhuvudfrågor har formulerats, med några underfrågor: (1) Hur beskriver lärarna sinteknikundervisning för att möta eleverna i deras tidigare erfarenheter av teknik ochbidra till motivation och aktivt deltagande? (2A) På vilket sätt beskriver lärarna detpraktiska arbetet, och i synnerhet dess relation till innehållet? (2B) Vilka utmaningarmöter lärare när de arbetar med det praktiska? (2C) Vilka normer och eventuellaselektiva traditioner kommer till uttryck i lärarnas beskrivning av sinundervisningspraktik? Studien är teoretiskt förankrad i en pragmatisk teori ochinkluderar begrepp som ett transaktionellt meningsskapande, elevers tidigareerfarenheter, kontinuitet och förändring. LÄS MER
5. Den perfekta soldaten har inte ADHD : En kvalitativ studie av förhållningssättet till neuropsykiatrisk funktionsnedsättning i Försvarsmakten
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : På svensk arbetsmarknad förekommer diskriminering i olika form. Studiens problemformulering grundar sig i den strukturella diskriminering av individer med neuropsykiatrisk funktionsnedsättning som uppmärksammats i media vid antagning till värnplikten. LÄS MER