Sökning: "reading enjoyment"
Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden reading enjoyment.
1. KONSTENS STARKA VERKAN En studie av Freuds idéer om den estetiska erfarenheten i ”Michelangelos Mose”
Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : This thesis analyses Freud’s thoughts on the aesthetic experience through a close reading of his essay “The Moses of Michelangelo” (1914), an overview of his other works about art and literature as well as his historical and discursive context. The historical context is the turn of the century Vienna and Freud’s bi-ography, the discursive context contains Freud’s references to art historians and the contemporary art theories. LÄS MER
2. Investigating reading comprehension in Reading While Listening and the relevancy of The Voice Effect
Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)Sammanfattning : Various forms of multimedia learning have been shown to aid learners time and time again. One form of multimedia learning that has not been thoroughly studied is reading while listening (RWL). This is especially the case when it comes to the immediate impacts on reading comprehension from practising RWL. LÄS MER
3. Predicting the Unpredictable – Using Language Models to Assess Literary Quality
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för lingvistik och filologiSammanfattning : People read for various purposes like learning specific skills, acquiring foreign languages, and enjoying the pure reading experience, etc. This kind of pure enjoyment may credit to many aspects, such as the aesthetics of languages, the beauty of rhyme, and the entertainment of being surprised by what will happen next, the last of which is typically featured in fictional narratives and is also the main topic of this project. LÄS MER
4. Skönlitteraturens roll i grundskolans tidiga år : En studie om lärares val av skönlitterära texter i årskurs F-3 i ämnet svenska
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur lärare i F-3 väljer skönlitterära texter till sin undervisning och vilka kriterier och faktorer som påverkar deras val. Studien baseras på ett webbaserat frågeformulär som skickades ut via sociala medier till olika lärare som undervisar i årskurserna F-3. LÄS MER
5. Jag vill läsa och skriva! : Förskolemiljöns förutsättningar för barns läs- och skrivglädje
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktikSammanfattning : Syftet med examensarbetet är att belysa miljöns agens i relation till läs- och skrivglädje i förskolan. Examensarbetet ämnar undersöka vilka förutsättningar som finns i förskolans miljö samt vilka material i förskolans miljöer som främjar barns läs- och skrivglädje utifrån ett posthumanistiskt perspektiv. LÄS MER