Sökning: "redaktionellt material"
Visar resultat 1 - 5 av 30 uppsatser innehållade orden redaktionellt material.
1. Att redigera. . . : författaren, redaktören och den kollaborativa redigeringsprocessen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Förlags- och bokmarknadskunskapSammanfattning : This paper examines the editorial practices of authors and editors documented by five authors writing “Debutantbloggen” in 2020. It does so with the intention of examining to what extent editing is made visible by said authors and to what extent this editorial labour can be said to be collaborative. LÄS MER
2. Marknadsföring på sociala medier : Det kommersiella budskapet och marknadsföringslagens konsumentskydd
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013); Karlstads universitet/Avdelningen för juridikSammanfattning : En stor del av den svenska befolkningen använder sociala medier dagligen och både redaktionella och kommersiella framställningar sprids på olika digitala plattformar. I samband med detta utvecklas ständigt nya marknadsföringsstrategier och influencer marketing är en av dem. LÄS MER
3. Influencer marketing : En analys om reklamidentifiering och medverkansansvar
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Handelshögskolan (from 2013)Sammanfattning : Sociala medier är ett ungt och oprövat område där rättsläget ännu inte är helt klart. Det föreligger viss problematik huruvida marknadsföring på sociala medier ska betraktas å ena sidan som redaktionell text och således falla under vår grundlagsskyddade yttrandefrihet. LÄS MER
4. I gränslandet mellan journalistik och reklam : En semiotisk analys av native advertising i svensk nättidning
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/JMKSammanfattning : I och med informations- och kommunikationsteknikens snabbt framskridande utveckling så har även sätten att nå ut med kommersiella budskap förändrats. Internets framfart och en utbredd användning av digital teknik har möjliggjort en stor spridning av kommersiella medieinnehåll. LÄS MER
5. ”Paid partnership with….” : En kvalitativ studie om hur unga upplever sponsrade inlägg på Instagram
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Problemformulering och syfte: Reklam på sociala medier har länge varit en gråzon och ett flertal profiler har fällts för smygreklam. De unga är de som oftast befinner sig på dessa plattformar och de tycks sakna ett kritiskt förhållningssätt när det gäller konsumtion av information och medier. LÄS MER