Sökning: "religion och konflikt"
Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden religion och konflikt.
1. Religion makt och demokratiska möjligheter
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Att förstå sambandet mellan demokrati och religion är viktigt för studierna av demokratisering. Uppsatsen syftar till att redogöra om huruvida religion kan vara ett förhindrande element för en demokratisk utveckling. LÄS MER
2. Vart går gränsen? : En litteraturstudie om sjuksköterskors erfarenheter av personliga värderingar och professionella skyldigheter inom abortvård
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för hälsovetenskaper (from 2013)Sammanfattning : Introduktion: Abort är ett ingrepp som kan vara mycket påfrestande för kvinnorna som genomgår den men också för sjuksköterskorna som vårdar kvinnorna. Sjuksköterskor spelar en viktig roll i omvårdnaden men kan även de uppleva motgångar i sitt arbete då egna erfarenheter och åsikter hamnar i konflikt med yrkesrollen. LÄS MER
3. Det sekulära samhället i Sverige: påverkan och formandet av muslimernas identitet : En innehållslig idéanalys av muslimers olika berättelser
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora; Högskolan i Gävle/ReligionsvetenskapSammanfattning : I ett sekulärt samhälle som Sverige står muslimer inför utmaningar när det kommer till formandet av sin religiösa identitet. Denna studie syftar till att analysera hur muslimers subjektiva upplevelser och erfarenheter av sin muslimska identitet påverkas av det sekulära samhällets värderingar och normer. LÄS MER
4. Elevers tro i förhållande till skolgång
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Studien undersöker hur samhällskunskapslärare på gymnasiet interagerar med elever med religiös bakgrund och hur de hanterar situationer där elevernas tro kan störa deras skolgång och skolarbete. Den undersöker också vilka idealtyper som bäst svarar på lärarnas tillvägagångssätt. LÄS MER
5. Jag pratar gärna om Jesus eller Muhammed men rör inte min tro : En kvalitativ intervjustudie om det representativa klassrummet och eleven som resurs under religionskunskapslektionerna.
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)Sammanfattning : This study presents the ways secondary school students and their teachers view representation in religious education lessons and how to use the students as a resource for education. With the help of eight qualitative interviews with three certified religious education teachers and five of their students, material was collected to be analysed and discussed in the light of earlier research and Pierre Bourdieu’s theory on religious and symbolic capital. LÄS MER