Sökning: "restmaterialhantering"

Hittade 2 uppsatser innehållade ordet restmaterialhantering.

  1. 1. Conditions for Industrial Symbiosis surrounding a hydrogen based steel industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Erland Nylund; [2023]
    Nyckelord :Industrial Symbiosis; H-DRI steelmaking; Industrial Symbiosis Networks; Waste management; Supplementary Cementitious Material SCM ; circular economy; Industriell symbios; H-DRI stålproduktion; Industriell Symbios-nätverk; restmaterialhantering; alternativa cementmaterial; SCM ; cirkulär ekonomi.;

    Sammanfattning : There is an ongoing transition to a more sustainable industry with lower climate impact. As part of this transition, the steel industry is expected to move from the conventional process for producing iron and steel using Blast Furnace (BF) and Basic Oxygen Furnace (BOF) processes, consuming large amounts of fossil fuels. LÄS MER

  2. 2. Möjligheter till utvecklad miljökommunikation kring återanvändning av restmaterial : En studie av hur återvinningsföretag kan anpassa sin miljökommunikation efter kunders efterfrågan och miljövärderingar

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Industriell miljöteknik

    Författare :Michaela Jaktlund; Helena Olow; [2020]
    Nyckelord :Environmental communication; recycling; green marketing; resource management; industrial symbiosis; circular economy; industrial ecology; Miljökommunikation; återvinning; grön marknadsföring; industriell symbios; miljöledning; miljömanagement; miljömarknadsföring; värdering av miljönytta; miljövärdering; returmaterial; resursåtervinning; återvinningsföretag; cirkulär ekonomi; industriell ekologi;

    Sammanfattning : Återvinningsföretag och deras utbyten med sina kunder spelar en viktig roll för möjliggörandet av återcirkulering av restmaterial, något som bidrar till en mer effektiv och hållbar resurshantering i samhället. Denna studie har därför undersökt hur återvinningsföretag kan utveckla sin miljökommunikation genom att studera hur kunder värderar miljönytta, vilka miljöåtgärder och -effekter de främst prioriterar samt vilken typ av information de skulle kunna ha användning av. LÄS MER