Sökning: "rhythm generation"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden rhythm generation.

  1. 1. Generation of a metrical grid informed by Deep Learning-based beat estimation in jazz-ensemble recordings

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Andres Alonso Toledo Carrera; [2023]
    Nyckelord :Beat tracking; Metrical grid; Jazz; Music Information Retrieval; Deep Learning; Temporal Convolutional Network; Beatuppskattning; Metriskt rutnät; Jazz; Music Informationshämting; Deep Learning; Temporal Convolutional Network;

    Sammanfattning : This work uses a Deep Learning architecture, specifically a state-of-the-art Temporal Convolutional Network, to track the beat and downbeat positions in jazz-ensemble recordings to derive their metrical grid. This network architecture has been used successfully for general beat tracking purposes. LÄS MER

  2. 2. Taxonomy of interactive music systems according to a conceptualization of rhythm

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :David Larsson Holmgren; [2023]
    Nyckelord :interactive music systems; rhythm perception; music communication; taxonomy; rhythm generation; interaktiva musiksystem; rytmperception; musikkommunikation; taxonomi; rytmgenerering;

    Sammanfattning : Multiple taxonomies and typologies related to interactive music systems have been made, focusing on improvisation, music generation and software based music agents. These studies are comprehensive but general in their analysis of the generated output and music interaction, lacking an in-depth consideration of rhythm. LÄS MER

  3. 3. Procedural world generator for platform games

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Medie- och Informationsteknik; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Sandra Tråvén; [2017]
    Nyckelord :procedural; world; generator; generation; platform; level; game; rhythm;

    Sammanfattning : Creating big games with a lot of content takes time. When it comes to designing levels, two time consuming tasks are creating the content for the levels and placing it in interesting ways. The placing of the content can be done procedurally and is called level generation. LÄS MER

  4. 4. Rytmbaserad bangenerering för vertikala plattformsspel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jenny Söderberg; [2017]
    Nyckelord :procedural content generation; pcg; platformer; computer games; procedurell generering; plattformsspel; down-scroller; dataspel; datorspel;

    Sammanfattning : Det här arbetet beskriver implementationen av en rytmbaserad algoritm för att procedurellt generera plattformsbanor och hur den anpassats för att passa nedåtgående spel, i syfte att undersöka vilken kapacitet det resulterande programmet har för att skapa banor som skiljer sig från varandra. Undersökningen utfördes genom att låta artefakten generera ett större antal banor och jämföra värden mellan olika rytmer. LÄS MER

  5. 5. Designprocess för ett pedagogiskt memoryspel

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap; Linköpings universitet/Tekniska högskolan

    Författare :Klara Gustafsson; [2014]
    Nyckelord :App design; interaktionsdesign; spelapplikation; app i förskola; lärapp; lärplatta; ipad;

    Sammanfattning : Tekniska apparater och spelapplikationer blir en allt större del av den nya generationens vardag och lärande applikationer används allt mer som läromeldel i förskolan. Enligt läroplanen för förskola så skall multimedia och informationsteknik ha en lika stor del av lärandet som bild, sång, dans, rytm och rörelse. LÄS MER