Sökning: "sagostunder"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade ordet sagostunder.
1. Vi har ju bara bra böcker : En kvalitativ studie av bibliotekariers bokval till sagostunden
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Denna kvalitativa studies syfte är att fördjupa kunskapen om hur bibliotekspersonal väljer böcker till sagostunder för barn i åldern 3-6 år, samt vilka idéer och värderingar som påverkar bokvalet. Bakgrunden till frågeställningarna tar avstamp i den litteraturdidaktiska diskussionen om kvalitetslitteratur samt FN:s barnkonvention. LÄS MER
2. En känsla av sammanhang för ökad existentiell hälsa : En kvalitativ studie om en kommuns förutsättningar att skapa en meningsfull livsmiljö för sina medborgare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humanioraSammanfattning : Denna studies syfte är att genom semistrukturerade intervjuer samt deltagarobservationer undersöka vad Nyköpings kommun gör för att främja sina invånares existentiella hälsa utifrån WHO:s definition av vad som är betydelsefullt för en hållbar livsmiljö. Den existentiella hälsodimensionens betydelse är något som oftare uppmärksammas i internationella vetenskapliga studier och då främst genom tre aspekter; fysisk, psykisk och social hälsa. LÄS MER
3. ”När [barn] möter en dragartist möter de en sagofigur” : Sagostunder med dragartister på folkbibliotek.
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för ABMSammanfattning : This study aims to acquire knowledge about the concept of drag storytimes in public libraries. It addresses research questions regarding their relation to the libraries' mission, as well as associated experiences with and perceptions of these events. LÄS MER
4. Högläsning av skönlitteratur : En kvalitativ undersökning av hur lärare använder och tänker om högläsning av skönlitteratur i undervisningen
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Högläsning är något som ofta förknippas med sagostunder för yngre barn, men forskningen är överens om att högläsning kan anses vara gynnsam för elevers lärande oavsett ålder. I den nya läroplanen för grundskolan som börjar gälla höstterminen 2022 återfinns nya skrivningar som åter gör högläsningen aktuell, då det framkommer att eleverna ska erbjudas gemensam läsning i undervisningen. LÄS MER
5. Dialogisk högläsning i praktiken : En studie om hur bibliotekarier talar med barn medan de läser högt för dem under sagostunder på folkbibliotek
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Denna studie handlar om hur bibliotekarier talar med yngre barn under sagostunder på folkbibliotek idag, vilket är viktigt att undersöka eftersom föräldrar inte läser högt för sina barn lika ofta som de brukade, något som gör dialogisk högläsning på folkbibliotek viktigare än någonsin. Forskning visar att dialog under högläsning är mer främjande när det kommer till barns läsförståelse. LÄS MER