Sökning: "samverkan fritidshem och skola"
Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade orden samverkan fritidshem och skola.
21. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER
22. Tolkning av professionen lärare i fritidshem : Rektor och fritidshemslärares perspektiv på professionen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Det råder en viss otydlighet vad professionen lärare i fritidshem innebär. Därför har jag i denna studie valt att undersöka rektorers och fritidshemslärares tolkningar av vad professionen lärare i fritidshem innebär och hur professionen används i respektive verksamhet. LÄS MER
23. Samverkan mellan skola och fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärarnas uppfattningar om samverkan mellan skolan och fritidshemmet
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse om fritidshemslärarnas uppfattning om samverkan mellan skola och fritidshem. De två frågeställningar som studien utgår från är: Vad innebär samverkan mellan skol- och fritidshemsverksamheten för fritidshemslärarna? Hur uppfattar fritidshemslärarna att samverkan uppnås mellan skolan och fritidshemmet? För att uppnå syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod tillämpats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER
24. Samverkan för vem? : Samverkan som hämmande eller främjande arbete mellan skola och fritidshem
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/LärarutbildningenSammanfattning : Avsikten med denna studie är att försöka identifiera de organisatoriska faktorer som främjar och hämmar samverkan mellan skola och fritidshem. Denna studie bygger på kvalitativa studier med lärare, lärare i fritidshem samt övrig personal som antas samverka mellan skola och fritidshem. LÄS MER
25. Samverkan - För elevens skull? : - En intervjustudie om fritidslärares uppfattningarom samverkan mellan fritidslärare och klasslärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Samverkan är när fler än en grupp tillsammans skall arbeta mot samma mål. Eftersom att skola och fritidshem integrerats mer med varandra har även fritidslärarna fått nya uppdrag iden ordinarie skolan. Fritidshemmet erbjuder plats till barn mellan förskoleklass och tretton år om behov finns. LÄS MER