Sökning: "samverkan fritidshem och skola"

Visar resultat 21 - 25 av 85 uppsatser innehållade orden samverkan fritidshem och skola.

  1. 21. Vem är jag och vem blir jag? : En fallstudie om övergången från förskolan till förskoleklassen och fritidshemmet

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Margareta Högberg; [2021]
    Nyckelord :Special education; Preeschool class after-school care; interviews; identity forming; inclusion; interviews; transition; obstacles and opportunitiesr; Specialpedagogik; förskoleklass fritidshem; intervjuer; identitetsformering; inkludering; övergång; hinder och möjligheter ö;

    Sammanfattning : The aim of the study has been to highlight opportunities and obstacles for children to develop a positive identity after the transition from preschool to preschool class and school-age educare. Previous research shows that an individual's perceived identity changes when transitioning to new contexts, which often entails new roles and new positions. LÄS MER

  2. 22. Tolkning av professionen lärare i fritidshem : Rektor och fritidshemslärares perspektiv på professionen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alexander Ivarsson; [2021]
    Nyckelord :Autonomi; fritidshemslärares uppdrag; fritidsverksamhet; helhetssyn; komplettera skolan; lärande; lärare i fritidshem; profession; rektor; samverkan; skolledning;

    Sammanfattning : Det råder en viss otydlighet vad professionen lärare i fritidshem innebär. Därför har jag i denna studie valt att undersöka rektorers och fritidshemslärares tolkningar av vad professionen lärare i fritidshem innebär och hur professionen används i respektive verksamhet. LÄS MER

  3. 23. Samverkan mellan skola och fritidshem : En kvalitativ studie om fritidshemslärarnas uppfattningar om samverkan mellan skolan och fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Iliriana Vllasalija; Elin Svensson; [2021]
    Nyckelord :Samverkan; fritidshemslärare; fritidspedagoger; fritidshem; skola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse om fritidshemslärarnas uppfattning om samverkan mellan skola och fritidshem. De två frågeställningar som studien utgår från är: Vad innebär samverkan mellan skol- och fritidshemsverksamheten för fritidshemslärarna? Hur uppfattar fritidshemslärarna att samverkan uppnås mellan skolan och fritidshemmet? För att uppnå syftet och frågeställningarna har en kvalitativ metod tillämpats genom semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Samverkan för vem? : Samverkan som hämmande eller främjande arbete mellan skola och fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Per Linde; Camilla Martinsson; [2021]
    Nyckelord :samverkan; skolledning; fritidshem; lärare i fritidshem; praktiska erfarenheter; likvärdighet; brister; möjligheter;

    Sammanfattning : Avsikten med denna studie är att försöka identifiera de organisatoriska faktorer som främjar och hämmar samverkan mellan skola och fritidshem. Denna studie bygger på kvalitativa studier med lärare, lärare i fritidshem samt övrig personal som antas samverka mellan skola och fritidshem. LÄS MER

  5. 25. Samverkan - För elevens skull? : - En intervjustudie om fritidslärares uppfattningarom samverkan mellan fritidslärare och klasslärare

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Matilda Hammar; [2021]
    Nyckelord :Fritidshem; Förutsättningar; Integration; Ramfaktorer; Samverkan;

    Sammanfattning : Samverkan är när fler än en grupp tillsammans skall arbeta mot samma mål. Eftersom att skola och fritidshem integrerats mer med varandra har även fritidslärarna fått nya uppdrag iden ordinarie skolan. Fritidshemmet erbjuder plats till barn mellan förskoleklass och tretton år om behov finns. LÄS MER