Sökning: "förskoleklass fritidshem"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden förskoleklass fritidshem.

  1. 1. "Vi måste anses som något mer än resurser" : En studie om hur lärare i förskoleklass, grundskolan och fritidshemmet tolkar samverkan utifrån deras uppdrag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Victor Jonsson; Robert Kårling; [2023]
    Nyckelord :Cooperation; leisure school teachers; after school programs; school and youth leisure centre; Samverkan; fritidslärare; fritidshem; klasslärare; förskoleklasslärare; ledarskap; verksamheter; skola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka skillnader i tolkningar när det kommer till samverkan mellan olika lärarkategorier i grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet. Vårt mål var att synliggöra skillnader i uppfattning om begreppet samverkan mellan de olika lärarkategorierna. LÄS MER

  2. 2. Den moderna lärarens roll på fritidshemmet : En kvalitativ intervjustudie om hur olika yrkeskategorier ser på fritidshemslärarens roll

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Samuelsson Moström; Björn Iggström; [2023]
    Nyckelord :Lärare; lärare i fritidshem; ledarskap; pedagog; yrkesutveckling; interkulturalitet;

    Sammanfattning : Rollen som pedagog på fritidshemmet har över tid förändrats fritidspedagog och socialpedagogik till lärare och lärande. Idag ses fritidshemmet som en arena för lärande för eleverna och en viktig del av den förlängda skoldagen, trots att man befinner sig i ett utbud av gamla och nya normer värderingar och kunskaper både bland pedagogerna på fritidshemmet som grundlärare och skolledare. LÄS MER

  3. 3. Motivation som en grundläggande del av undervisningen : En studie om samhällslärares syn och användning kring motivation i undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Sofie Näslund; [2023]
    Nyckelord :Enkätundersökning; självbild; delaktighet; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Undervisningen i samhällskunskap ska syfta till att stötta och förbereda eleverna till att bli aktiva medborgare i Sveriges demokratiska samhälle. Det här gör att skolan har ett mycket viktigt uppdrag, vilket innefattar att främja elevernas lärande och inhämtning samt utveckling av väsentliga kunskaper och värden. LÄS MER

  4. 4. Barns utbildningskontinuitet : En studie om vad som påverkar barns övergångmellan förskola, förskoleklass och fritidshem, samtspecialpedagogens roll i dessa

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Malin Johansson; Mathilda Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Filosofisk-; fysisk-; kommunikationsmässig och social kontinuitet; fritidshem; förskola; förskoleklass; kontinuitet; samverkan; samverkansidentitet; specialpedagog; utbildningskontinuitet; övergångar.;

    Sammanfattning : Övergången mellan förskola och skola kan för en del barn upplevas som utmanande.Tidigare forskning har pekat på komplexiteten i barns övergångar och vikten av attgod samverkan mellan alla aktörer i barns närhet sker, för att främja deraskontinuitet. LÄS MER

  5. 5. Från Spotify till Lapp-Nils : En studie om att tekniskt lära sig spela Offerdalslåtar på fiol med inspiration från ett musiketnologiskt synsätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Brink Madeleine; [2022]
    Nyckelord :traditionsbärare; Lapp-Nils; Offerdal; folkmusik; musiketnologi; musikpedagogik;

    Sammanfattning : Lapp-Nils, född 1804, var en samisk storspelman i Offerdal i Jämtland, vars låtar har levt vidare till idag, och utgör grunden för Lapp-Nilstraditionen. Syftet med denna studie är att tekniskt kunna spela fem låtar i Lapp-Nilstradition, samt att även få en ökad förståelse för kontexten kring Lapp-Nils. LÄS MER