Sökning: "servicebranschen"

Visar resultat 1 - 5 av 58 uppsatser innehållade ordet servicebranschen.

  1. 1. “Jag reparerar inte kunders smartphones med mitt kön” : Kvinnors känslor och upplevelser av att jobba inom IT- och Teknikservicebranschen.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Moa Snis; [2024]
    Nyckelord :Könsmärkta yrken; arbetsmarknad; strategier; IT- och teknik;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa intervjustudie undersöker kvinnors känslor och upplevelser av att hantera kunder inom en mansdominerad bransch som IT- och teknikservicebranschen. Syftet med denna studie är att förstå hur kvinnliga arbetstagare erfar kundinteraktioner i arbetet inom en mansdominerad bransch med fokus på emotionellt arbete. LÄS MER

  2. 2. Motståndsmedvetande i servicebranschen : En kvantitativ studie om den subjektiva klasstillhörigheten i serviceyrken

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Rasmus Brage; [2023]
    Nyckelord :Klassmedvetande; klassidentitet; motstånd;

    Sammanfattning : In the following essay the problem of the subjective class identity of the service workers are studied. The question that the essay attempts to answer is why the working-class identity is not more prevalent among service workers. The theoretical framework that is used is the Marxist idea of class consciousness. LÄS MER

  3. 3. Emotionellt arbete som komplement till chefsrollen. : En vinjettstudie om butikschefer inom detaljhandeln och deras föreställningar om arbetsrelaterade scenarion.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för Urbana Studier (US)

    Författare :Lina Petö-Jonasson; Awa Sarr; [2023]
    Nyckelord :Leadership; Emotional labour; Retail; Ledarskap; Emotionellt arbete; Detaljhandel;

    Sammanfattning : Vår studie undersöker butikschefer inom servicebranschen föreställningar om det emotionella arbete som de kan möta i sina dagliga arbetsuppgifter, samt om hur rollen kan påverkas utefter deras arbetsmiljö. Detta är en kvalitativ studie där vi har valt att använda oss av intervjuer utifrån vinjettmetoden. LÄS MER

  4. 4. "Jag trycker ner mina känslor, för det är vad man ska göra i servicebranschen" : En grundad teoristudie om kvinnliga bartendrars arbetsmiljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Ida Holmström; Sofia Ljung; [2023]
    Nyckelord :Bartendrar; arbetsmiljö; yrkesidentitet; serviceminded; grundad teori;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Finansieringssätt hos mindre företag : En kvalitativ studie om hur några mindre företag i servicebranschen väljer sin finansiering

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Sarah Sawasa; Maryam Sawasa; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Purpose: Minor companies are the most common companies in Sweden that drive Sweden's growth. These companies are facing difficulties in obtaining external finance. On the other hand, financiers consider these companies risky and unsafe to lend to. LÄS MER