Sökning: "självkänslan i skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 34 uppsatser innehållade orden självkänslan i skolan.

  1. 1. Tillfälligt avbrott från Instagram som metod för att undersöka appens påverkan på användares självkänsla

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Sara Wollberg; Olle Sköld; [2023]
    Nyckelord :Självkänsla; Instagram; Rosenberg Self-Esteem Scale RSES ;

    Sammanfattning : Ever since the breakthrough of social media it has become progressively more interesting to investigate whether or not it only exists for our pleasure or if it comes with negative side-effects. Instagram is, as of now, the fourth biggest social media which makes it one of the most established social medias whom most internet-users value. LÄS MER

  2. 2. Erbjudanden till transspråkande iläromedel : – En jämförande studie av transspråkande i läromedel för svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Sofia Lundell Björk; Alexandra Thynell; [2022]
    Nyckelord :Monolingual; Swedish as a second language; textbooks; translanguaging;

    Sammanfattning : Idag är ett stort antal av eleverna i den svenska skolan flerspråkiga. Forskning visar att elever är i stort behov av att få använda samtliga av sina språk i syfte att skapa mening och förståelse. Denna studie undersöker erbjudanden till transspråkande i tre läromedel för behovet hos flerspråkiga elever. LÄS MER

  3. 3. Högstadieelevers självkänsla : En komparativ studie av självkänsla hos elever från olika socioekonomiska områden

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Malin Krebs; Niklas Axelsson; [2021]
    Nyckelord :självkänsla; fysisk självkänsla; socioekonomi; genus;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka om det finns skillnader i femtonåriga elevers generella och fysiska självkänsla mellan olika socioekonomiska områden och kön, samt vilka faktorer som hänger ihop med en hög, respektive låg självkänsla. De frågeställningar vi utgått från är: Hur skiljer sig elevers självkänsla åt beroende på socioekonomiskt område? Hur skiljer sig självkänslan åt mellan flickor och pojkar? Hur hänger generell och fysisk självkänsla ihop med andra variabler och hur skiljer sig dessa samband åt mellan skola och kön?   Studien utgår från en kvantitativ metod där 160 elever, fördelade på två skolor från olika socioekonomiska områden, besvarade en digital enkät. LÄS MER

  4. 4. Studieverkstaden och dess effekter : En studie om hur tio elever upplever sin studiesituation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/HLK, Skolnära forskning

    Författare :Anna-Maria Vojin; Gärdemalm Lena; [2020]
    Nyckelord :accessible learning environment; flexible resource room; zone of proximal development; studieverkstad; anpassning; flexenhet; mattehörna; särskilda undervisningsgrupper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom enskilda intervjuer få kunskap om hur tio elever upplever den extra hjälp de får i form av studieverkstadens verksamhet på den skola som de går på. Hur beskriver elever att deras skolsituation påverkats (kunskapsmässigt och socialt) av deltagandet, vilka faktorer påverkar upplevelsen, och hur värderar de studieverkstaden gentemot vistelse i ordinarie klassrum respektive andra specialpedagogiska lösningar för de elever som tidigare haft sådana? Eftersom intervjuerna genomfördes på två olika skolor, en högstadie- och en gymnasieskola, som har olika upplägg på sina studieverkstäder, finns också en jämförande aspekt i arbetet. LÄS MER

  5. 5. ”Jag berättar inte att jag går på specialskola” Elevers och vårdnadshavares upplevelser av skolövergång från grundskolan till specialskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marie Allert; Stefan Sandberg; [2019]
    Nyckelord :Skolövergång; elevperspektiv; specialskolan; sammanhang och erfarenheter;

    Sammanfattning : SammanfattningAllert och Sandberg, Marie och Stefan(2018). ”Jag berättar inte att jag går på specialskola” – Elevers och vårdnadshavares upplevelser av skolövergång från grundskolan till specialskolan. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER