Sökning: "skollagen kränkande behandling"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden skollagen kränkande behandling.

  1. 1. Kränkning i styrdokument och verklighet : En kontrasterande diskursanalys gällande kränkning i det svenska skolsystemet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Elina Linus Thorén; [2021]
    Nyckelord :Kritisk diskursanalys; kränkande behandling; Skolinspektionen;

    Sammanfattning : Denna uppsats behandlar ärenden som rör kränkande behandling. I arbetet har Skolinspektionens arkiv använts och från arkivet har de beslut gällande kränkande behandling som Skolinspektionen och Barn- och elevombudet (BEO) fattat under 2015 hämtats. Urvalsgruppen i arbetet är Stockholmsregionens grundskolor. LÄS MER

  2. 2. Skolpersonalens uppfattning om mobbning : En kvalitativ studie om arbetet mot mobbning i skolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för hälsa och välfärd

    Författare :Tesfaye Chimdessa Tesfaye Chimdessa; [2021]
    Nyckelord :Mobbning; kränkande behandling; förebyggande arbete; skolpersonal;

    Sammanfattning : Kränkning är ett vanligt förekommande problem i samhället och det förekommer trots att detbåde i skollagen och diskrimineringslagen finns förbud mot mobbning och alla former avdiskriminerande eller kränkande behandlingar. Syftet med denna studie var att undersöka hurskolpersonal uppfattar och förhåller sig till mobbning och kränkande behandling som uppståri skolsituationer bland elever, samt hur de arbetar med mobbning. LÄS MER

  3. 3. "Förbannade sociala medier" : En kvalitativ studie om lärares och rektorers uppfattningar om skolans ansvar kring kränkningar på sociala medier utanför skoltid

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Malin Lannebris; Ida Svensson; [2021]
    Nyckelord :elektronisk kränkning; sociala medier; styrdokument; F-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen omskolverksamhetens kriterier för att agera vid kränkande behandling viaelektroniska medier. Datainsamlingsmetoden som används är kvalitativasemistrukturerade intervjuer, genomförda med tre lärare i årskurs 3, samt trerektorer för grundskolor. LÄS MER

  4. 4. Likabehandlingsplanen för förskolan: : Kollegiala och individuella tolkningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Elin Granath; Pari Karimzehi; [2020]
    Nyckelord :Likabehandling; demokrati; likvärdig förskola; likabehandlingsplanen; värdegrund.;

    Sammanfattning : Enligt skollagen (SFS 2010:800) har alla svenska förskolor krav på att framställa en likabehandingsplan i arbetet för att skapa en likvärdig förskola för alla barn. Utifrån intervjuer med verksamma pedagoger och textanalyser av deras likabehandlingsplaner har vi sett att det finns skillnader i framställandet och arbetssätten med likabehandlingsplanerna. LÄS MER

  5. 5. Jag är lite överallt hela tiden En studie om specialpedagogens roll i arbetet med plan mot diskriminering och kränkande behandling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Matilda Andersson; Petra Christensson; [2020]
    Nyckelord :diskursanalys; förskola; likabehandling; plan mot diskriminering och kränkande behandling;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Matilda Andersson och Petra Christensson (2020). “Jag är lite överallt hela tiden”. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER