Sökning: "social inställning skolan"

Visar resultat 1 - 5 av 77 uppsatser innehållade orden social inställning skolan.

  1. 1. Bollspel i skolan: Lärares sätt att motivera och anpassa bollspel som innehåll i ämnet idrott och hälsa.

    Magister-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Conrad Wahlsten; Albin Dahlqvist; [2024]
    Nyckelord :Social samverkan; pedagogiska åtgärder; kvalitativ intervjustudie; didaktik;

    Sammanfattning : Under de senaste åren har allt fler kritiska röster höjts angående bollspel som innehåll i idrottsundervisningen i skolan. Argument som att det används allt för ofta och att bollspel riskerar att leda till att vissa elever exkluderas har varit ledande för kritiken gentemot bollspel. LÄS MER

  2. 2. "När vi pratar om det så börjar jag förstå" - Shared Reading som läsfrämjande arbetssätt inom gymnasieskolan

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap; Lunds universitet/Svenska

    Författare :Johanna Glansén; [2023]
    Nyckelord :Shared reading; högläsning; litteratursamtal; litteraturundervisning; läsfrämjande; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med detta arbete är att undersöka läspraktiken Shared Readings möjligheter och begränsningar som läsfrämjande arbetssätt inom svensk gymnasieskola. Shared Reading är en läspraktik som fokuserar på det sociala och personliga i läsningen. LÄS MER

  3. 3. Corporate Involvement in Charitable Engagements : Exploring the Dynamics of Corporate-Charity Collaborators

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Mikaela Jansson; Katarina Ölander Gür; [2023]
    Nyckelord :CSR; corporate-charity collaborations; sustainability reporting; charitable engagements;

    Sammanfattning : In today's business environment, organizations are expected to engage in Corporate Social Responsibility (CSR), which involves balancing their economic success with positive social and environmental impact. Collaborating with charitable organizations can be a way for companies to engage in socially responsible activities and given the increasing focus on CSR, there is a potential for an enhanced interaction between companies and charitable organizations. LÄS MER

  4. 4. Komplexiteten i fritidslärarens profession : En kvalitativ studie om den dubbla kompetensen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sofia Svensson; Jessica Weckman; Ellie Wicktorsson; [2023]
    Nyckelord :Dual competence; leisure time teacher; practical-esthetic subject; Dubbel kompetens; lärare i fritidshem; praktiskestetiskt ämne;

    Sammanfattning : Inledning Studien belyser den dubbla kompetensen som grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem ges i sin utbildning, vilket vidare ger lärarna behörighet att undervisa i ett praktiskestetiskt ämne samt fritidshemmets verksamhet. Tidigare studier har visat att den dubbla kompetensen kan vara ett hjälpmedel i både skolan och fritidshemmet, men det kan också innebära svårigheter eftersom många lärare i fritidshem under skoldagen arbetar som resurs i klass i stället för att undervisa i sitt praktisk-estetiska ämne. LÄS MER

  5. 5. Organiserade rastaktiviteter med fokus på fysiska aktiviteter på låg- och mellanstadiet : En explorativ studie om nyckelpersoners uppfattningar om implementering

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för folkhälso- och idrottsvetenskap

    Författare :Frida Nyman; [2023]
    Nyckelord :School; recess; recess activities; physical activity; health promotion; Skolan; rast; organiserade rastaktiviteter; fysisk aktivitet; hälsofrämjande;

    Sammanfattning : Introduction: Organized recess activities which stimulate to physical activity are important for developing social skills, academic performance, and creating a positive attitude towards physical activity. The aim of the study is to investigate key people's perceptions towards the implementation of organized recess activities, with an enforcement on physical activities in primary and secondary schools. LÄS MER