Sökning: "spel i litteratur"
Visar resultat 1 - 5 av 119 uppsatser innehållade orden spel i litteratur.
1. Verktyg och metoder för att skapa variation vid implementering av ljud i interaktiv media
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)Sammanfattning : Detta arbete har som mål att identifiera grundläggande verktyg och metoder för att skapa variation och undvika repetition i ljud vid implementering av ljud i interaktiv media såsom dator- och tvspel. För att kunna identifiera dessa verktyg och metoder är det viktigt att förstå bakgrundsproblematiken med störande och potentiellt immersionsbrytande spelelement dit repetitiva ljud kan räknas. LÄS MER
2. Tunnlar som talar : En undersökning av spel som medium för berättande
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaperSammanfattning : Denna uppsats utforskar hur elektroniska spel fungerar som medium för berättande genom att undersöka aspekter av debatten som ägde rum i början av 2000-talet mellan narratologer och ludologer, angående hur man bäst bör närma sig och studera spel. Med rötterna i en jämförelse av hur ludologer och spelteoretiker närmar sig ämnet försöker uppsatsen sedan bredda perspektiven genom att jämföra den narratologiska strukturen hos spelet med mer konventionella medier för berättande, såsom filmer och litteratur. LÄS MER
3. Hur övar jag egentligen? : En självstudie om hur jag designar mitt övande på trumset och slagverk
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : I denna studie har jag undersökt hur min övning på trumset och slagverk ser ut inför spel med RI-ensemble och slagverksensemble. Studien har utgått från ett designteoretiskt perspektiv och forskningsfrågorna: 1) Hur designar jag mitt övande till respektive ensemble? 2) Vilka semiotiska resurser används och hur används de? Under studien har jag samlat in data genom att filma några övningspass och skrivit loggbok. LÄS MER
4. Saxofon, syntljud och sångreverb : En studie om 1980-talets popmusik och dess soniska markörer i samtida populärmusik
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : I denna rapport har jag, baserat på intervjuer, litteraturstudier av vetenskaplig litteratur och populärvetenskapliga artiklar samt egna musikanalyser, sammanfattat kännetecken eller detaljer i popmusik från 1980-talet som kan sägas vara typiska soniska markörerför den tiden. 1980-talet var en övergångsperiod från det analoga till det digitala, och en stor mängd ny musikteknologi som digitala syntar, trummaskiner och inspelningsutrustning kom ut på marknaden, vilket bidrog till en hel del nya sound inom popmusiken. LÄS MER
5. Bortom skärmen : En undersökning kring förebyggandet av toxicitet och främjandet av goda sociala interaktioner i online-spelmiljöer.
Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : This paper examines social aspects of computer and video gaming, includingplayers' perceptions of socialization surrounding gaming, its importance to theplayers, as well as factors that can lead to bad behavior online. In addition, adesign process based on the research results is showcased. LÄS MER