Sökning: "språk rim ramsor"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden språk rim ramsor.

  1. 21. Musik och språk i förskolan : Musik som ett pedagogiskt verktyg

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Marie Christensen; [2013]
    Nyckelord :music; language; language development; preschool; musik; språk; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : I den här studien har jag undersökt hur förskollärare kan använda musik som ett pedagogiskt verktyg i barnens språkutveckling samt vilka likheter och samband som finns mellan språk och musik. Jag har undersökt fem förskollärares erfarenhet och tankar kring detta. LÄS MER

  2. 22. Språkutveckling i förskolan : Pedagogers syn på sin roll i barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Anna-Karin Sundin; [2012]
    Nyckelord :children’s language evolvement; language environment; pre-school; language stimulation; barns språkutveckling; språkmiljö; förskolan; språkstimulering;

    Sammanfattning : Syftet med min studie är att belysa hur pedagoger i förskolan ser på sin roll att stimulera och utveckla barns språk. Undersökningen bygger på kvalitativa intervjuer med fem verksamma förskollärare. Resultat av studien visar på att det utförs ett medvetet arbete för att utveckla och stimulera barns språk på förskolan. LÄS MER

  3. 23. Världens bästa metod för att stimulera språkutveckling? – en kvalitativ studie i hur och varför förskollärare använder musik i språkstimulerande syfte.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Bergqvist; Catharina Henriksson; [2011]
    Nyckelord :Musik; språk; språkutveckling; musikprofilerad för;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteSyftet är att undersöka hur musik, på musikprofilerade förskolor, kan stimulera barns språkutveckling samt att fåen fördjupad bild av hur förskollärare använder musik som medel för detta. De frågeställningar vi utgår från är:Hur ser det praktiska arbetet kring musik som språkstimulerande medel ut i förskolan? och Hur tänker förskol-lärare om musikens roll för barns språkutveckling? Anledningen till att vi valde att genomföra vår undersökningpå musikprofilerade förskolor är för att vi är intresserade av hur de jobbar med musik och om de har något språk-ligt syfte kopplat till musiksamlingarna. LÄS MER

  4. 24. Mångfald i förskolan : Pedagogers arbete med två- och flerspråkiga barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Katrine Horn Johansson; Sabina Peco; [2011]
    Nyckelord :Flerspråkighet; förskola; mångfald; modersmål;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en större förståelse för hur pedagoger arbetar med flerspråkiga barn i förskolan. Fokus lades på förskolor som befann sig i områden där mångfalden var stor bland barnen. Det vi ville undersöka var hur pedagoger upplever att de bemöter och arbetar med flerspråkiga barn. LÄS MER

  5. 25. Språksvårigheter eller möjlig utveckling? En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med barn som har språksvårigheter

    C-uppsats,

    Författare :Angelica Björk; [2011]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; språksvårigheter; språk;

    Sammanfattning : Sammanfattning:Syfte: Syftet med studien är att undersöka hur förskollärarna upptäcker och arbetar med barn medspråksvårigheter.Huvudfrågor: Vad säger tidigare forskning om språksvårigheter hos barn och möjligheten att förebygga dessa?Vilka metoder har förskollärarna för att upptäcka om ett barn har språksvårigheter? Hur arbetar förskollärarnaför att gynna språkutvecklingen hos barn med språksvårigheter?Metod och material: I denna undersökning har jag använt mig av en kvalitativ metod och intervjuat treförskollärare. LÄS MER