Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Maktobalans i expertsamtal om fotboll : En analys av män och kvinnors möjligheter inom sportjournalistiken till att förhandla om makt under studiosamtal om fotboll

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jasmine Ekeberg; Anna Siekas Englundh; [2023]
    Nyckelord :Gender; discourse; football; experts; power; media; gender research; Genus; diskurs; fotboll; experter; makt; medier; genusforskning;

    Sammanfattning : ”Maktobalans i expertsamtal om fotboll” undersöker hur makt förhandlas genom språket i tre olika studiosamtal om fotboll, i vilka både manliga och kvinnliga experter deltar. Studien undersöker hur den manlige experten framställs i jämförelse med den kvinnlige, och om samtalsformerna mellan de olika plattformarna skiljer sig åt eller liknar varandra. LÄS MER

  2. 2. Landskapsarkitekten och verktygen : fem fältstudier testar verktygens villkor, konsekvenser och möjligheter för att uppfatta och representera landskap

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Alva Lindau; [2022]
    Nyckelord :verktyg; representation; plan; sektion; landskap; arkitektur; process; metod; design; skiss; elevation; snitt; projektion; perspektiv; perception; diagram; vandring; upplevelse;

    Sammanfattning : En av landskapsarkitekturens utmaningar är att kontinuerligt utveckla och modellera de verktyg som arkitekten använder på sätt som löser de problem som definierar relationen mellan människa och miljö idag (Corner 2014; Balmori 2014; Wingren 2009; Oles et. al 2014). LÄS MER

  3. 3. Ska vi dela med oss? : En enkätstudie om delaktiget, inflytande och makt i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Camilla Becker; Linnéa Nordenfors; [2022]
    Nyckelord :Barns delaktighet; barns inflytande; maktstrukturer; pedagogperspektiv; förskola; förskoledidaktik; diskursanalys; poststrukturalism.;

    Sammanfattning : Syftet med det här examensarbetet är att undersöka hur pedagoger som är verksamma inom förskolan uppfattar begreppen barns delaktighet och inflytande samt vilka möjligheter och begränsningar som kan finnas för barns delaktighet och inflytande. Som underliggande syfte undersöks även hur maktrelationen mellan vuxna och barn i förskolan påverkar barns delaktighet och inflytande i verksamheten. LÄS MER

  4. 4. "Här finns ingen plats för dig" : En kvalitativ studie om förskolans möjligheter att arbeta med etnisk mångfald utifrån styrdokument och barnlitteratur

    M1-uppsats,

    Författare :Hanna Lorente Wolf; Sanaz Nabavi; [2022]
    Nyckelord :Etnisk mångfald; läroplan; barnlitteratur; identitet; representation; makt; kritisk diskursanalys; förskola; Kulturrådet;

    Sammanfattning : Denna studie tar sin utgångspunkt i förskolans läroplan från år 1998 och 2018 samt Kulturrådets sammanställning och urval av barnlitteratur från år 2018/19 ämnad för förskolan. Studiens syfte har varit att analysera vilka möjligheter förskolan har att arbeta med etnisk mångfald utifrån Kulturrådets urval och sammanställning av barnlitteratur och läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Genus, makt, meningsskapande, delaktighet och inflytande i fyra berättelser för barn : Utifrån ett kritiskt diskursteoretiskt perspektiv

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Madeleine Augustsson; Madelene Eriksson; [2021]
    Nyckelord :Barnlitteratur; bilderböcker; populärkultur för barn; förskoledidaktik; diskursanalys; genus; makt; meningsskapande; delaktighet; inflytande;

    Sammanfattning : I föreliggande studie analyseras hur vissa dominerande karaktärer från barns populärkultur gestaltas med avseende på genus, makt, meningsskapande, delaktighet och inflytande i fyra berättelser för barn. Studien utgörs av kritisk diskursanalys, där verkligheten produceras med hjälp av språket och dess tillämpningsformer i diskurser. LÄS MER