Sökning: "språknivåer"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade ordet språknivåer.

  1. 1. Homogen och heterogen förskola : En jämförande studie med fokus på pedagogens arbete med språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Marwa Hussein; Soad Asmar; [2022]
    Nyckelord :Etniskt svensk; heterogen; homogen; interkulturell; mångkulturell; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet i denna studie är att jämföra hur pedagogerna i en mångkulturell och en etniskt svensk förskola arbetar med språkutveckling i svenska. Detta kommer att synliggöras genom att jämföra strategier, resurser, barns delaktighet i sin språkutveckling samt utmaningar som pedagoger stöter på. LÄS MER

  2. 2. Planerade stöttningsstrategier i modersmålsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Afak Mohammed; [2022]
    Nyckelord :Modersmålsundervisning; språknivåer; språkutveckling och planerad stöttning.;

    Sammanfattning : Modersmålsundervisningen i svenska skolor präglas av elever från olika årskurser och med vari-erande erfarenheter i modersmålet. Detta ställer krav på modersmålslärare att kunna hantera olika språknivåer som framträder i ett klassrum där elever med olika erfarenheter undervisas. LÄS MER

  3. 3. Berättande och berättelser i engelsk-undervisning : En undersökning om berättelsers användning i klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Britt Edvardsson; Eva García Fornet; [2020]
    Nyckelord :berättande; berättelser; engelska; examensarbeten; ordförråd;

    Sammanfattning : Berättandet och berättelser är ett flexibelt pedagogiskt redskap. Syftet med studien är att undersöka på vilket sätt och i vilken utsträckning berättelser används i språkundervisning. Vi har valt lärare med engelska som inriktning för att få ett bredare underlag då näst intill alla elever läser detta ämne. LÄS MER

  4. 4. Lärares uppfattningar om dialog och samspel i språkundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ali Abdulkarem Saleh; Jamila Belahbib; [2019]
    Nyckelord :språkundervisning; dialog; samspel; flerstämmighet; lärarens betydelse; undervisningsform; utmaningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa lärares uppfattningar kring betydelsen av dialog och samspel i språkundervisning. Lärarens uppfattningar undersöks utifrån tre frågeställningar som ställs upp, nämligen: lärarens betydelse för det flerstämmiga klassrummet, vilka undervisningsformer som tillämpas för att skapa ett kommunikativt klassrum, samt vilka utmaningar som upplevs vid ett flerstämmigt klassrum. LÄS MER

  5. 5. "I want to help them love reading" : An exploration of teachers’ use of fiction in English teaching

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Sofie Johansson; [2017]
    Nyckelord :English; fiction; teachers; secondary school; pedagogical aims; assessment;

    Sammanfattning : The aim of this thesis is to investigate the experience of English teachers in secondary school who use fiction in their lessons. A quantitative method was used to take part of a large number of English teachers’ experiences. Online-surveys consisting of both closed and open questions were constructed and 80 teachers participated. LÄS MER