Sökning: "strategiskt urval skola"

Visar resultat 11 - 15 av 21 uppsatser innehållade orden strategiskt urval skola.

  1. 11. Att lära sig vara hälsosam : en fallstudie om arbetet i en hälsoprofilerad skola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Dennis Acson; [2011]
    Nyckelord :Lärande; Hälsa; Hälsofrämjande; Hälsoprofil;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar: Syftet med studien har varit att genom en fallstudie undersöka hur en hälsoprofilerad skola arbetar hälsofrämjande, och om den studerade skolan uppfyller kriterierna för en hälsofrämjande skola. Syftet har lett fram till följande mer preciserade frågeställningar: Vad utmärker skolans hälsofrämjande arbete? Hur beskriver utsedda nyckelpersoner sitt ansvar och hälsofrämjande arbete i skolan? Vilka resultat av skolans hälsofrämjande insatser framträder?   Metod Studien är en fallstudie av en skola med uttalad hälsoprofil. LÄS MER

  2. 12. Samarbetsformer mellan Yrkeslärare och handledare i arbetslivet.

    C-uppsats,

    Författare :Maria Svensson; Helena Rehnberg; [2011]
    Nyckelord :Lärlingsutbildning; handledning; samarbetsformer;

    Sammanfattning : Syfte med vår studie var att ta reda på om yrkeslärare och handledare arbetar utifrån engemensam kunskapssyn samt att ta fram underlag för att skapa bättre samarbetsformer mellandessa två parter. I vår undersökning framkom det att yrkeslärarna och handledarna gemensamttyckte att samarbetet skulle kunna utvecklas till det bättre. LÄS MER

  3. 13. Lärlingshandledning - möjligheter och hinder ur ett handledarperspektiv

    Kandidat-uppsats, Sektionen för lärarutbildning (LUT)

    Författare :Else Laursen; [2010]
    Nyckelord :Handledning; handledare; lärling; yrkeskunnande; samverkan skola – arbetsliv; arbetsplatsförlagt lärande.;

    Sammanfattning : Handledare för en arbetsplatsförlagd lärlingsutbildning inom vården var positiva till att lärlingar befann sig på arbetsplatsen under längre sammanhängande perioder, dock upplevdes svårigheter med kommunikation och osäkerhet om lärlingarna fått med sig allt vad som krävs för yrket då de varken fick teoretiska omvårdnadskunskaper på arbetsplatsen eller i skolan. Syftet var att ur den handledande vård och omsorgspersonalens perspektiv beskriva möjligheter och hinder vid handledning av lärlingar i gymnasial omvårdnadsutbildning. LÄS MER

  4. 14. Utanförskap i högstadiet : En kvalitativ studie av två högstadieskolor i Västmanland

    Kandidat-uppsats, Akademin för hållbar samhälls- och teknikutveckling

    Författare :Fekadu Rahel; [2010]
    Nyckelord :Utanförskap; innanförskap; grupptillhörighet; meningsfullhet; skola;

    Sammanfattning : Studien syftet till att belysa hur skolpersonal vid några utvalda högstadieskolor uppfattar utanförskap. Underökningen inriktar sig också på att beskriva olika strategier som skolpersonalen använder för att skapa en meningsfull skolmiljö. LÄS MER

  5. 15. Skolsköterskors berättelser om sitt hälsofrämjande arbete med tonåringar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Maud Bergström; Emmie Lagestrand; [2010]
    Nyckelord :schoolnurses; health promotion; teenagers; skolsköterskor; hälsofrämjande arbete; tonåringar;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie var att deskriptivt återge skolsköterskors berättelser om sitt hälsofrämjande arbete med tonåringar. Ett strategiskt urval användes och skolsköterskor från Uppsala, Älvkarleby och Gävle kommun deltog i studien. Datainsamling skedde genom 5 semistrukturerade kvalitativa intervjuer. LÄS MER