Sökning: "strategiskt urval skola"

Visar resultat 16 - 20 av 21 uppsatser innehållade orden strategiskt urval skola.

  1. 16. Har du vad som krävs för att få IG? : En studie om betygsättning i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Edvard Kupper; Jill Zachrisson; [2010]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; betyg; IG; skola; bedömning; gymnastik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar Syftet med studien var att undersöka vad som ligger till grund för betygsättning i ämnet idrott och hälsa (IDH) när läraren ska bedöma om en elev blir godkänd eller inte. Syftet har uppfyllts genom frågeställningarna: Hur ser relationen ut mellan de centrala styrdokumenten till skolornas lokala arbetsplaner och lärarnas tankar kring bedömning? Vilka faktorer framträder som avgörande för om en elev får betyg i ämnet eller inte? Hur kontrollerar läraren om en elev har nått de uppsatta målen i ämnet? Metod För att besvara studiens frågeställningar används kvalitativa intervjuer samt innehållsanalyser. LÄS MER

  2. 17. Grupparbete och dess konsekvenser för inlärningen : Intervjuundersökning med pedagoger i årkurs 5

    M1-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Marie-Louise Paulsson; Emelie Sander; [2009]
    Nyckelord :Grupparbete; inlärning;

    Sammanfattning : Abstract Syftet med undersökningen är att se hur pedagoger ser på grupparbete som inlärningsmetod. I litteraturdelen presenteras olika begrepp som har med grupparbete att göra, historik kring grupparbete samt kommer vi se till dagens skola och dess läroplan. LÄS MER

  3. 18. Gymnasieelevers upplevelser av hälsoprojekt : -en kvalitativ intervjustudie

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Hälsoakademin

    Författare :Camilla Svensson; [2007]
    Nyckelord :Health project; methods; school; experiences; pupils; Hälsoprojekt; metoder; skola; upplevelser; elever;

    Sammanfattning : Studies show that children’s and adolescents health decreases, especially the mental health. There are today many health methods that flourish in the school area. Methods that is external and used as individual interventions and methods that have the intention to integrate health in all aspects of the school curriculum. LÄS MER

  4. 19. God lärandemiljö - lärarens definition och roll

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Stefan Lanquist; [2007]
    Nyckelord :Lärandemiljö; Klassrumsklimat; Lärare; Kvalitativ; Fenomenografi;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att närmare granska lärares uppfattning om begreppet god lärandemiljö samt hur de i sin yrkesroll kan bidra och gå tillväga för att skapa en sådan miljö i sitt klassrum. Detta examensarbete utgår ifrån tre frågeställningar:1)Vad definierar en god lärandemiljö?2)Hur kan lärare bidra till en god lärandemiljö?3)Vilka likheter och skillnader finns i lärarnas tillvägagångssätt för att bidra till en god lärandemiljö?Detta examensarbete har ett fenomenografiskt perspektiv. LÄS MER

  5. 20. Idrottslärares erfarenhet av undervisning i bollspel : en jämförelse av tre olika undervisningsmodeller i bollspel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för idrotts- och hälsovetenskap

    Författare :Dan Wiorek; [2007]
    Nyckelord :Boll; bollspel; undervisning;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syfte och frågeställningar Syftet har varit att beskriva lärares erfarenhet och upplevelse av tre olika modeller för bollspelsundervisning med fokus på elevers lärande och delaktighet. Frågeställningarna var följande: Hur upplever lärarna att arbeta med de tre modellerna? Vilka för- och nackdelar känner lärarna att de tre olika modellerna får för undervisningen i bollspel? Hur och när passar de tre olika modellerna i undervisningen? Vilken syn har lärarna på delaktighet i bollspel och upplever de att någon undervisningsmodell fungerar bättre när det gäller att skapa delaktighet? Vilka värden finns i bollspel i skolan och hur utvecklas dessa med hjälp av de tre modellerna? Metod Idrottslärare från tre olika skolor har under tio veckor fått prova att undervisa tre skolklasser per skola utifrån tre olika undervisningsmodeller i bollspel. LÄS MER