Sökning: "svårigheter fusion"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden svårigheter fusion.

  1. 1. "... det är lättare att beräkna addition,för eleverna har inte befäst multiplikationen än." : En kvalitativ studie om vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Cama Culum; Isabelle Arnesson; [2021]
    Nyckelord :multiplication; difficulties; solution strategies; year 3; variation theory; multiplikation; svårigheter; lösningsstrategier; årskurs 3; variationsteori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka svårigheter som finns för lärande inom multiplikation i årskurs 3. För att besvara studiens syfte tillämpades en diagnos samt semistrukturerade intervjuer som metod. Diagnosen genomfördes i två klasser i årskurs 3 och två pedagoger intervjuades för vidare undersökning. LÄS MER

  2. 2. Evaluating the Implementation of Sustainability Management Systems in Green-tech Companies : A case study at Northvolt AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Anna Hammar; Nathalie Jonsson; [2021]
    Nyckelord :sustainability management system; green-tech; corporate sustainability; integrated management system; hållbarhetsledningssystem; green-tech; hållbarhetsarbete; integrerade ledningssystem;

    Sammanfattning : In recent times, sustainability has become a top management priority as well as a competitive advantage for organizations. Green-tech companies that develop and commercialize innovations and technology, that protect the environment by alleviating environmental market failures while preserving natural resources, have increased as a result. LÄS MER

  3. 3. Dividera och variera : En innehållsanalys av tankestrategier och variationsteoretiska mönster i divisionsuppgifter för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Ebba Jeppsson; Sofia Edman; [2020]
    Nyckelord :Delningsdivision; digitala verktyg; division; innehållsdivision; kritiska aspekter; lärandeobjekt; lärobok; variationsteoretiska mönster.;

    Sammanfattning : Studien grundar sig på en tidigare litteraturstudie som gjorts om användandet av digitala verktyg i problemlösningsprocessen. Studien syftar till att undersöka förekomsten av innehålls- och delningsdivision i några utvalda läromedel för tidigare skolår, samt vilka variationsteoretiska mönster som går att finna i divisionsuppgifter i läromedlen. LÄS MER

  4. 4. Vem ansvarar för matematiken? : en studie om arbetsuppgifter och samarbete gällande elever i matematiska svårigheter

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Susanne Johansson; Markus Anhage; [2020]
    Nyckelord :Cooperation; mathematical difficulties; special education teacher; special educator; task assignment; Arbetsuppgifter; matematiksvårigheter; samarbete; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : Det saknas forskning kring hur samarbetet mellan speciallärare och specialpedagoger kan se ut i matematik när båda professionerna samtidigt finns på en skola. Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om vilka faktorer som påverkar arbetsuppgifterna för, samt samarbetet mellan, speciallärare och specialpedagog på en skola där båda professionerna är representerade. LÄS MER

  5. 5. Tidig algebra : En litteraturstudie om centrala delar och kritiska aspekter i undervisningen om tidig algebra för elever i lågstadiet i ämnet matematik  

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emelie Einarsson; William Alin; [2020]
    Nyckelord :Matematik; tidig algebra; undervisning; lågstadiet; variationsteorin; likhetstecknet; aritmetik; ekvationer;

    Sammanfattning : I den här systematiska litteraturstudien fokuseras lärandet och undervisningen inom tidig algebra. Syftet med studien är att synliggöra centrala delar och kritiska aspekter i undervisningen om tidig algebra för elever i lågstadiet. För att få fram ett resultat  analyseras vetenskapliga artiklar. LÄS MER